Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Audi TT 2.0 TDI & Peugeot RCZ 2.0 HDi : Weerwoord

Geschreven door Cedric Derese op

De Audi TT was lange tijd uniek in zijn soort, maar heeft nu een echte rivaal: de Peugeot RCZ. Beide gaan ze prat op hun sportieve genen en verzekeren ze heel wat fun, zelfs met een Dieselmotor.

 

Uitspringende dakbogen, uitgesproken schouders en een hoge gordellijn: de Peugeot RCZ put uit hetzelfde stijlregister als de Audi TT. “Plagiaat”, horen we sommigen al roepen... Wij baseren ons echter, zoals altijd, liever op objectievere criteria om hem te beoordelen... al moeten we toegeven dat sommige technische vondsten (de uitklapbare kofferspoiler) of proporties (verhouding ruitoppervlakken-koetswerk, kromming van de bogen) die Peugeot heeft gekozen, wel degelijk geïnspireerd lijken op die van de coupé uit Ingolstadt.

Dat de RCZ zo sterk op de TT lijkt, komt misschien ook omdat ze zowat hetzelfde parcours hebben afgelegd. De Audi TT Concept, die recht uit de pen van een designer kwam (Peter Schreyer, die nu bij Kia actief is) en werd onthuld op het salon van Frankfurt in 1995, had oorspronkelijk als enige doel de aandacht van de bezoekers te trekken en het merk in de kijker te zetten. Het algemene enthousiasme van het publiek voor deze zo bijzonder gelijnde coupé heeft Audi echter zijn plannen doen herzien. De ingenieurs kregen de opdracht het geniale koetswerk op een serie-onderstel te zetten (in casu dat van de Volkswagen Golf IV) en zo zag in 1998 op het salon van Parijs de eerste TT Coupé het daglicht.

De ontstaansgeschiedenis van de Peugeot RCZ is ongeveer vergelijkbaar, in die zin dat ook hij zijn bestaan te danken heeft aan een salonprototype (dat 308... RCZ heette). Deze kleine, raszuivere coupé, die onthuld werd op het salon van Frankfurt in 2007, wist eveneens enthousiaste reacties los te weken, waardoor we nauwelijks drie jaar later de serie-RCZ op onze wegen kunnen zien rondrijden.

De RCZ wordt net als de eerste TT gebouwd op een bestaand platform (dat van de 308), maar niet bij Peugeot zelf geassembleerd. Gezien de bescheiden verkoopdoelstelling werd die taak wijselijk toevertrouwd aan de Oostenrijkse specialist in ‘kleine’ volumes Magna-Steyr, dat zich ertoe verbonden heeft zo’n 15.000 exemplaren per jaar te bouwen. De Audi TT heeft daarentegen sinds april 2006, toen de tweede generatie werd gelanceerd, recht op zijn eigen spaceframechassis (met aan elkaar gelaste of gelijmde profielen), dat voor 69 procent van aluminium is en gebouwd wordt in Györ, in Hongarije.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot RCZ , Audi, Audi TT

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars