Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / VIDEO - Bentley Bentayga: onvermijdelijk

Geschreven door Tony Verhelle op

Nu de SUV’s in Europa het grootste segment zijn moesten ze vroeg of laat ook doorbreken in de allerhoogste regionen. Dat is met de Bentley Bentayga een feit.

Prijs
NB

Het concept

Het concept van de SUV of Sports Utility vehicle is niet nieuw, sinds kort is het wel het best verkopende segment in Europa en zelfs een superprestigieuze constructeur als Bentley kon niet meer om de vraag van vele klanten heen: als we al een limousine en/of een cabrio/coupé van Bentley hebben, waarom dan geen SUV? Binnen de constructeur gingen nog lange tijd stemmen op dat een merk als Bentley toch geen “utilitaire” auto kon bouwen, enkele jaren geleden werd de beslissing genomen en kon Bentley er, in felle concurrentie met Lamborghini trouwens, zijn specifieke SUV doordrukken bij de moedergroep Volkswagen.

  • Rijplezier en –veiligheid
  • Hoogste comfort voor 4
  • Gebruik edelste materialen
  • Zeer fors prijskaartje
  • Niet moeders mooiste, weinig persoonlijkheid
  • Kleine afwerkingsdetails moeten nog beter

Wat is nieuw?

Bij Bentley verbergt men helemaal niet dat de grondtechniek die van de (recente) Audi Q7 is, die trouwens ook voor de nieuwe Porsche Cayenne en VW Touareg zal moeten dienen. Maar er was genoeg marge om er toch een heel andere, veel hoger ingeschaalde auto van te maken. Dat begint al bij de motor, geen enkele SUV heeft op dit ogenblik een W12 van 6 liter met dubbele drukvulling van 608 pk en 900 Nm koppel. Dat zorgt zelfs bij een gevaarte dat bijna 2,5 ton weegt en een Cx-waarde heeft van 0,34 voor een topsnelheid van 301 km/h en een optrektijd tot 100 km/h in 4,1 seconden. Maar ook aan het onderstel werden innovatieve dingen toegevoegd, zoals het speciale, elektrisch gestuurde antirolsysteem dat zeer performant is omdat het op een eigen elektrisch circuit werkt met veel vermogen (48V). Tegen het einde van dit jaar zal in Europa ook een V8-dieselversie ter beschikking komen, een klein jaar later volgt de V6 plug-in hybrid uitvoering.

Hoe rijdt hij?

Samenvattend gezegd, redelijk indrukwekkend. We hebben hem ook op het circuit kunnen testen en je voelt nauwelijks de grote massa van deze kolos, zo goed is het onderstel. Maar ook op het terrein staat hij zijn mannetje en we konden ons zelfs in heuse zandduinen serieus met hem vermaken. Bijkomende troef is dat alles in het grootste comfort gebeurt, dankzij de luchtvering en de gestuurde ophanging maar ook dankzij de uitstekende stoelen die ook achterin kunnen herhaald worden (dan wordt het een vier- in plaats van een vijfzitter). De exclusieve en zeer eigen Bentley interieursfeer helpt in deze natuurlijk ook een handje.

Wat kost hij?

Een “basis”versie moet bij ons zo’n 215.000 euro kosten, maar voor een auto met wat toeters en bellen reken je best op 250.000 of meer. Uiteraard is er ruimte om dat bedrag nog aanzienlijk te verhogen, met als duurste optie een echt tourbillon horloge ingewerkt bovenaan de centrale console, voor het vriendenprijsje van… plus minus 140.000 euro. Niet vechten, maar haast is geboden want er kunnen er maar een viertal per jaar van gemaakt worden en voor dit jaar zijn er al drie de deur uit… Maar ook hier geldt: maak je je zorgen over het prijskaartje dan zal je er waarschijnlijk nooit een kopen en daarover wordt (voorlopig) bij Bentley niet getreurd: de hele productie voor 2016, zo’n dikke 5.000 exemplaren, is nu al verkocht, de duurdere First edition oplage is helemaal uitverkocht.

De concurrenten

Echte concurrenten zijn er (nog) niet, in afwachting van de Rolls-Royce SUV die Cullinan zou gaan heten (voor 2018 hoogstwaarchijnlijk). Natuurlijk zijn er de auto’s binnen de VW-groep die nu al of binnenkort op hetzelfde onderstel rusten, maar zij zijn geen competitie voor deze Bentley qua uitrusting, prestaties en (vooral) prestigieuze uitstraling. Ook de andere Zuid-Duitse merken (BMW en Mercedes) moeten hier voorlopig afhaken. De GLS van deze laatste constructeur komt wel qua grootte in de buurt, niet qua luxe en uitstraling. Bij BMW werkt men wel aan een X7, die dan het onderstel moet leveren voor bovengenoemde Cullinan. Alleen dan is de cirkel rond.

Verdict

De Bentley Bentayga rijdt een heel stuk dynamischer en comfortabeler dan men zich van hem op het eerste gezicht zou voorstellen. Dat is meteen ook het belangrijkste negatieve punt (naast de prijs): deze auto heeft uiterlijk nauwelijks persoonlijkheid (enkel de neuspartij), hoewel alles secuur is gelijnd en volgens de nieuwste technieken gevormd. Herinnert u zich nog het prototype dat voor een paar jaar als concept werd voorgesteld? Dat werd op heel wat boegeroep onthaald, maar het had tenminste nog een zekere eigenzinnigheid, een eigen (pompeuze) Bentley stance. Dirk Van Braeckel, kom terug, alles is vergeven…

In dit artikel : Bentley, Bentley Bentayga

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker