Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Bentley Continental Supersports

Geschreven door Xavier Daffe op

Bentley pakt nog maar eens uit met een Continental GT-afgeleide, die nog krachtiger... én lichter werd. De Continental Supersports is meteen de snelste in serie gebouwde Bentley aller tijden.

Prijs
NB

Sinds het in 2003 zijn bijzonder mooie coupé Continental GT heeft gelanceerd, blijft Bentley er maar varianten van afleiden. Nu leidde die zoektocht naar nog meer dynamisme niet alleen tot alweer een toename van het vermogen van de beroemde drukgevoede W12 (die nu in flexfuel-modus kan werken), maar ook tot een heuse klopjacht op overtollige kilo's. Welkom in het Supersports- universum... Ten opzichte van de Speed is de nieuweling 110 kilo lichter en zo'n 20 pk krachtiger. Deze flinke gewichtsbesparing werd hoofdzakelijk verwezenlijkt dankzij het weglaten van de achterste zitplaatsen, maar de vierwielaandrijving bleef behouden. Die inspanningen om het gewicht te verminderen maakten het tegelijk mogelijk om de stijfheid van de ophanging (vooral van de antirolstangen) aan te passen en in een nieuwe software te voorzien voor de gestuurde schokdemping. In combinatie met de algemene gewichtsbesparing bij de niet-opgehangen elementen is het resultaat een coupé die verbazend comfortabel is bij lage snelheden en die kleine onregelmatigheden zoals dwarsnaden en riooldeksels met een verrassend gemak absorbeert. Maar vooral vanuit dynamisch oogpunt maakt deze Supersports indruk, en dan met name doordat hij ondanks zijn toch nog altijd stevige gewicht (2,2 ton) levendig uit de hoek komt en kort op elkaar volgende lastwissels met een relatief enthousiasme verwerkt. Op bochtige trajecten laat het gewicht van de W12, die gedeeltelijk in vooroverhang hangt, zich natuurlijk voelen. Die levendigheid is ook toe te schrijven aan een nieuwe verdeling van het motorkoppel tussen de voor- en de achtertrein. Ook de overbrengingsverhouding van de stuurinrichting werd aangepast, voor een grotere nauwkeurigheid en een betere respons, net als de Quickshift-sturing van de ZF-zestrapsautomaat (nog altijd met koppelomvormer) met vaste spatels op de stuurkolom.

Op voorwaarde dat u het er voor over heeft (de Bentley Supersports kost 50.900 euro meer dan de basis-Continental GT en nog altijd 24.600 euro meer dan de GT Speed-versie), kan deze Bentley u meer dan ooit naar uw buitenverblijf in het zuiden van Frankrijk brengen, waar u fris en monter zult aankomen, zelfs na enkele uitstapjes op de circuits die eventueel op uw weg liggen...

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker