Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Bentley Continental GT Speed

De Bentley Continental GT onderging niet alleen een lichte facelift, maar er werd ook een nog exclusievere versie toegevoegd aan het gamma, die Speed werd gedoopt.

Prijs
NB
  • Score redactie 16.80 /20

De GT is het meest succesvolle model in de 88-jarige geschiedenis van Bentley. Hij heeft de markt van de prestigecoupés een flinke boost gegeven. Ferdinand Piëch slaagt er blijkbaar beter in om dit oude Engelse merk ? of zelfs een antiek merk als Bugatti ? nieuw leven in te blazen dan om Volkswagen meer prestige te geven... Per slot van rekening is het avontuur met de superberline uit Wolfsburg, de Phaeton, uitgedraaid op een flop. Wat de link is met ons verhaal hier? De Continental maakt niet alleen gebruik van het ingekorte platform van de grootste vierdeurs die VW ooit heeft gebouwd, maar ook van zijn ophanging, zijn W12-motor en zijn vierwielaandrijving met Torsen-middendifferentieel (dat werkt met een 50/50-basisverdeling van het koppel over de voor- en achteras). Na de lancering van de Continental GT in 2002 zag in 2005 de vierdeurs het levenslicht (de Flying Spur), in 2006 gevolgd door de cabrio (GTC). In 2007 werd de coupé, die er na vijf jaar nog even fris uitzag, lichtjes bijgewerkt.

Rijgedrag: 184/200

De standaard-W12 van 560 pk en 650 Nm, die drukgevoed wordt door twee turbo's met lage inertie, onderging enkele aanpassingen, met onder meer een lichtere distributieketting en een aangepaste sturing. Daarnaast is er de Speed, een versie met lichtere drijfstangen die is opgevoerd tot 610 pk en 750 Nm. Dit is de krachtigste Bentley ooit, en ook de eerste die de grens van 200 mph (322 km/h) overschrijdt. Met de 100 Nm extra krijgt de automaat een langere brugverhouding. Door zijn betere rendement verbruikt de Speed niet meer dan de nieuwe GT en stoot hij ook niet meer CO2 uit.

Veiligheid: 192/200

Hoe aantrekkelijk de GT bij zijn lancering ook was, hij kon niet verhullen dat 560 pk alleen niet volstaat om een auto sportief te maken. Meer nog dan pk's heb je een snedig weggedrag nodig, en dat miste deze grote, vierwielaangedreven coupé van 2.350 kilo. De nieuwe generatie is snediger bij het insturen en minder onderstuurd. De Speed heeft recht op een stijver hulponderstel vooraan, een verlaagd onderstel en stuggere antirolstangen. Deze luxecoupé, die nu meer een driver's car is, krijgt een toegeeflijker ESP en kan als optie uitgerust worden met onverwoestbare koolstofremmen.

Comfort: 168/200

Het verminderde niet-opgehangen gewicht (twintigduimvelgen, geperforeerde koolstofremmen) en het lagere onderstel brengen het comfort niet in het gedrang, ook al is de ophanging van de GT Speed harder dan die van de GT. In ieder geval vertoont de Continental GT de stugheid van een Duitse sportcoupé en niet de soepelheid van een Britse GT. Het comfort blijft echter uitstekend, dankzij de schokdempers met lage wrijvingscoëfficiënt en specifieke banden met een minder laag profiel dan die van de standaard- GT met twintigduimers.

Functionaliteit: 156/200

Voor modeljaar 2007, dat beschikbaar is sinds augustus jongstleden, heeft de Continental GT ? zowel de gewone als de Speed ? een meer rechtopstaand radiatorrooster en grotere en lagere luchtinlaten, evenals verchroomde biesjes rond de koplampen, om traditionelere klanten aan te trekken.Vier nieuwe kleuren doen hun intrede, twee voor het interieur (Newmarket Tan, Cumbrian Green) en twee voor het koetswerk (Granite, Cumbrian Green). De GT Speed is te herkennen aan het donkere chroom van het radiatorrooster, de lagere bumperspoiler achteraan en de grotere ovale uitlaten.

Budget: 140/200

Met 20,9 l/100 km gemiddeld heeft de 610 pk sterke GT Speed bewezen dat hij niet meer verbruikt dan de GT van 560 pk, zeker niet als je rekening houdt met zijn verbeterde prestaties. Naast de aanpassingen aan het onderstel, de wielen van 20 duim en de koetswerkelementen heeft de GT Speed standaard recht op het Mulliner-pakket. Deze uitvoering omvat onder andere sportpedalen van geperforeerd aluminium, ruitvormig gestikt leder en een plafondbekleding van genopt leder... De meerprijs voor dat alles bedraagt 26.000 euro, waaraan je nog eens 15.000 euro moet toevoegen voor de koolstofremmen. Daarmee is de GT Speed 100.000 euro duurder dan pakweg een BMW M6...

Besluit: 840/1000

Omdat hij ze zo sereen neerzet, mogen de betere prestaties van de GT Speed niet worden gezien in het kader van de vermogenswedloop. Het gaat eerder om een verheerlijking van het evenwicht, van een juiste combinatie van de krachten, die niet gepaard gaat met een hoger gewicht, noch met een hoger verbruik. Gelukkig maar, want als de Bentley geen sculptuur op wielen was geweest, een nu al beschermd automonument, hadden de groene jongens hem voor minder aan de schandpaal genageld...

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Bentley Continental GT Speed nalezen in AutoGids 738 van 6/2/2008.

  • Onverwoestbare koolstofremmen
  • Topprestaties
  • Sereen en relatief snedig weggedrag
  • Tijdloos karakter
  • Gezellig ?Engels? interieur
  • Stug ?Duits? comfort
  • Volledige uitrusting
  • Onberispelijke afwerking
  • Buitensporig gewicht
  • Instap achterin
  • Knie- en hoofdruimte achterin
  • Filtering van oneffenheden
  • Rolgeluiden op ruw wegdek
  • Politiek incorrect verbruik
  • Enkele peperdure opties

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker