Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Bentley Mulsanne

Alvorens een nieuw vlaggenschip te ontwikkelen werd bij Bentley lang nagedacht over het dna van een grote Bentley. Het resultaat van al dat denkwerk is gesynthetiseerd in de Mulsanne.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

De ingenieurs en designers zijn voor de ontwikkeling van de nieuwe Mulsanne van een (bijna) blanco blad begonnen. Hij werd een erg grote auto met zijn lengte van bijna 5,60 meter. Het design werd eens te meer uitgewerkt onder de leiding van designbaas en Belg Dirk Van Braeckel. De Mulsanne werd een klassieke Engelse limousine met een korte overhang vooraan en een grote overhang achteraan. Voor de krachtbron werd alle energie gestopt in een verdere verfijning van de nu al meer dan vijftig jaar oude, 6,75 liter grote V8 van aluminium, voorzien van drukvulling. De doorbraaktechnologie die ons bij de lancering werd beloofd, verwijst dus niet naar een nieuwe krachtbron, maar wel naar de variabele nokkenasverstelling en vooral naar de variabele cilinderinhoud. De motor is gekoppeld aan een nieuwe ZF-achttrapsautomaat. Voor de afstelling kan de klant kiezen uit een comfortstand, sportstand, Bentley-stand en custom-instelling.

Al van bij de eerste meters krijg je het gevoel steeds vermogen op overschot te hebben. Dat is in de eerste plaats te danken aan de schier eindeloze kracht die het monsterkoppel haast vanaf stationair toerental verschaft, en die de leeg 2,6 ton wegende limousine desgewenst als een speer doet vooruitschieten. Zelfs als je harder gaat doorrijden op bochtiger wegen, zorgt de speciaal ontwikkelde ophanging ervoor dat de achterinzittenden zich helemaal niet ongemakkelijk gaan voelen, wel integendeel. Het stuur is precies voor zo'n bakbeest. De ruimte achterin is vorstelijk, de afwerking superluxueus, bijzonder verfijnd én verzorgd, maar windruis steekt wel vrij snel de kop op, terwijl ook de laagprofielbanden op grotere wegoneffenheden zich duidelijk laten horen, ondanks de standaard dubbele beglazing. En nadat je de kofferklep hebt laten openzwaaien, moet je vaststellen dat het koffervolume voor zo'n mastodont toch ook wel wat tegenvalt.

Zowel qua prijs als qua afmetingen situeert Bentleys nieuwe vlaggenschip zich tussen de Rolls-Royce Ghost en Phantom in. Toch schuilt achter deze voorbestemde aartsrivalen een verschillende filosofie, die een grotendeels verschillende cliënteel zou moeten aantrekken. Terwijl bij Rolls het woord 'Comfort' met hoofdletter wordt geschreven, moet dat bij Bentley ongetwijfeld 'Driver' zijn, hoewel de aandacht voor de bestuurder in de Mulsanne het welzijn van de andere inzittenden niet te veel heeft benadeeld. Kortom, het is een kwestie van (exquise) smaak.

In dit artikel : Bentley, Bentley Mulsanne

Geschreven door op