Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Suzuki GSX-1300R Hayabusa (2022) - meester van de Autobahn

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De derde generatie van de Suzuki Hayabusa heeft minder vermogen en minder koppel, toch blijft de GSX-1300R de meester van de Autobahn. AutoGids doet de test.

Concept

Waarom heeft Suzuki er voor de derde generatie van de Hayabusa voor gekozen om zowel het vermogen (-7 pk) als het koppel (-5 Nm) terug te schroeven? Wel, als constructeur kan je de Euro 5-normen op twee manieren het hoofd bieden. Of je vergroot de cilinderinhoud om de thermische huishouding (en dus de emissies) onder controle te houden, zodat je de prestaties verder kan opkrikken. Of je houdt het slagvolume gelijk en accepteert dat je een stapje terug moet zetten. 99% kiest voor de eerste optie. Suzuki niet, wat best opmerkelijk is voor een motorfiets die het net moet hebben van zijn power en zijn prestaties.

Suzuki heeft de focus verlegt naar het middengebied, waardoor de topsnelheid van zo'n 300 km/u nu sneller bereikt wordt. De grootste evolutie is evenwel digitaal, want de Hayabusa krijgt niet alleen tractie- en wheeliecontrole (10 stappen), maar komt ook met een Power Mode Selector (3 stappen), instelbare motorrem, bochten-ABS en een up/down-quickshifter. Je kan kiezen voor voorgeprogrammeerde settings in de rijmodi Active, Basic en Comfort, of ze naar eigen voorkeur samenstellen in de drie User-modi. Los daarvan kan je jezelf ook nog verkneukelen aan launch control, cruisecontrole en hill hold, allemaal aan te sturen via de simpel ogende, maar perfect werkende knop op de linker stuurhelft.

2022 Suzuki Hayabusa

Rijgedrag

Toegegeven, ons hart bonkt stiekem toch wat in de keel als we de Suzuki Hayabusa aan het begin van de oprit parkeer langs de Duitse A57, net over de grens. Doorgaans kwalificeren we ‘hard rechtuit’ allemaal als ‘geen kunst’, maar de wetenschap dat je jezelf binnen een paar seconden tot ergens rond de 300 km/u zal katapulteren, doet toch wel wat met een mens. We wachten op een stukje ademruimte tussen de passerende vrachtwagens en schakelen de Hayabusa in zijn eerste versnelling. Geen weg terug.

Van zodra je de 1,3 liter-vierpitter in beweging zet, grijpt de Suzuk Hayabusai je nog altijd keihard bij de strot. Vrij letterlijk zelfs, als je niet op tijd wegduikt achter het ruitje. De toerenteller zwiept van z’n plek, gevolgd door een naald van de snelheidsmeter die razendsnel doorschiet. Binnen 2,5 seconde zit de Hayabusa op 100 km/u, amper 10 seconden later rijden we 240 km/u. Ondertussen probeer ik mijn oog/voetcoördinatie scherp te houden door de aanwijzingen van de flikkerende schakelindicator op te volgen met stootjes tegen de quickshifter.

De Suzuki Hayabusa stoomt ontweerstaanbaar door. Bij 275 km/u gaat de bak naar zes en gaat de acceleratie eindelijk een beetje liggen. Het gevecht tegen de exponentieel toenemende luchtdruk is in volle gang terwijl de vrachtwagens rechts voorbijschieten alsof er een tafellaken onder ons vandaan wordt getrokken. Nog geen halve minuut na ons schietgebedje heeft de teller zich ingegraven op 299 en vliegen we met 80 meter per seconde naar de horizon. De Hayabusa is en blijft de onbetwiste Autobahnmeister.

Wanner we voorbij Keulen de heuvels induiken voelen we direct weer wat een uitermate prettig sturende motor de Hayabusa toch is. Ja, je voelt dat er wat gewicht achter zit, maar net als bij z’n voorgangers rol je vervolgens op automatische piloot een hoek in en eenmaal onder hellingshoek krijg je er geen speld meer tussen. Alleen achteraan wil er wel wat beweging het rijwielgedeelte binnensijpelen zodra je vanuit hellingshoek de gashendel openschroeft. Nooit té, wel een tikje deinerig. Het had in dat opzicht bijgedragen aan het imago van de Hayabusa als ‘upper class Gran Turismo’ als het veerwerk semi-actief was geweest en uit eigen beweging hobbels meer het hoofd zou bieden en op hoger tempo de demping wat zou aanscherpen. Maar ja...

2022 Suzuki Hayabusa

Verdict

Of een Autobahn-stormer zoals de Suzuki Hayabusa anno 2022 nog relevant is? Wel voor supersportieve motorrijders met stayersbloed in de aderen. De vierpitter van de GSX-1300R bulkt niet alleen van de paardenkrachten en de Newtonmeters, waardoor je de pannen van het dak accelereert. Deze krachtbron is ook een toonbeeld van souplesse, wat er samen met het uitgebalanceerde rijwielgedeelte en het riante elektronicapakket voor zorgt dat de Hayabusa het cruisen aan snelheden boven de 200 km/u tot een kunst verheft. 

2022 Suzuki Hayabusa

Bron: je kan de uitgebreide test van de Suzuki Hayabusa nalezen in Motorrijder-magazine.

 

Onze partner voor motornieuws en -testen

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars