Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Bekijk

Interview / INTERVIEW – Adrian Van Hooydonk: BMW-man in hart en nieren

De designerwereld verandert voortdurend, maar hier en daar heb je een constante: Adrian van Hooydonk is er zo een. Haast zijn hele leven heeft hij BMW’s getekend en ook nu nog bepaalt hij het gezicht van de groep.

Overzicht :

Nog niet zo lang geleden kreeg BMW behoorlijk wat kritiek voor de vormgeving van zijn auto’s, onder andere met de 7-Reeks uit 2001, waarvan de kofferklep niet in de achtersteven was geïntegreerd, maar er als een oesterschelp bovenop lag. De komst van de nieuwe 3-Reeks vormde een uitstekende gelegenheid om een gesprek te hebben met de ‘Mister Design’ van BMW, temeer daar er de laatste tijd heel wat ontwerpers zijn weggegaan bij BMW, gewild of ongewild.

M. VAN HOOYDONK, wat denkt u van de kritiek dat alle BMW’s zo’n beetje op elkaar lijken, dat er te weinig avontuur zit in het lijnenspel van een moderne BMW?

A.v.H: “Als ik een BMW zie, wil ik dat het design zijn techniciteit uitdrukt. Recent lanceerden we vijf modellen in één jaar, dan kun je wat meer variëren, zeker als de modellen qua roeping wat verder uit elkaar liggen. Dan kun je spelen met bepaalde dingen, meer variatie inbouwen, zeker bijvoorbeeld wat de neuspartijen betreft. Neem nu de nieuwe 3-Reeks. Dat is echt een nieuw hoofdstuk – en zeer belangrijk, want het is nog altijd ons best verkopende model. Het nieuwe hoofdstuk dat ik hier wil schrijven, is een van minder, maar wel scherpere lijnen. Het interieur wil ik dan weer opruimen: minder knoppen, een strakker design, opnieuw meer op de bestuurder gericht, meer gegevens in het head-updisplay, enzovoort.”

Hier en daar klinkt de kritiek dat de nieuwe 3-Reeks visueel alweer te dicht aanleunt bij de vorige. Wat is uw reactie daarop?

A.v.H: “De 3-Reeks is het gezicht van BMW, ik wil dat de klanten de vernieuwing zien, maar moet ook vermijden dat ze ervan weglopen. Vandaar de misschien subtiele, maar belangrijke veranderingen, voor een cleaner design. Er zijn de koplampen met een eigen contour, er is de nieuwe, zeer precies gelijnde Hofmeister-knik, er zijn de 3D-achterlichten... Van ver mogen de proporties dezelfde blijven, maar er zit een grotere bandbreedte in de vormtaal.”

Maar als we de i-modellen van BMW zien die er zitten aan te komen, daar is de vormgeving toch een stuk uitgesprokener?

A.v.H: “De i-modellen zijn elektrisch aangedreven, en dat schept al heel wat opportuniteiten, onder meer op het gebied van de plaats die je ter beschikking hebt. Je hebt voor dezelfde grondafmetingen een ruimer interieur, je kunt de wielen meer op de hoeken zetten, dat zijn dingen die de lijn fundamenteel kunnen veranderen. We spreken met die i-modellen ook een ander cliënteel aan, en daarvan profiteren we om een vormtaal te gebruiken die anders is – meer ‘gedurfd’, zo u wilt. In zijn diepste wezen moet het i-submerk altijd een start-up blijven en dan kan/wil je ook moediger voor de dag komen. Of ‘gewaagder’, zoals sommigen het zullen noemen.”

Wat is uw blik op de verdere toekomst?

A.v.H: “Shared en autonomous mobility komen eraan, dat is zeer belangrijk, ook op het vlak van design. Als hoofd design moet ik mobiliteit vormgeven in al zijn facetten. Ik vraag van mijn teams om maximaal hun creativiteit uit te leven, ik moet hen ondersteunen en sturen, maar ook verdedigen naar de mensen boven mij. Gelukkig heb ik nu bij BMW een vrij jonge raad van bestuur en een toezichtsraad die een goede toekomstvisie heeft. In deze tijden gaat het uiteindelijk om overleven. En overleven betekent dat je moedig moet zijn. Je moet je nu niet alleen meer meten met de gevestigde concurrentie, maar met alle start-ups over de hele wereld. Dat creëert een spanningsveld, maar het is ook duurder en risicovoller. In de iNext en de i4 zal de vijfde generatie batterijtechnologie zitten, daar hebben we op moeten wachten en dat was eventjes een bottleneck. Maar aan het design van deze auto’s zul je ook zien dat het de BMW’s van de toekomst zijn.”

Ontdek de nieuwe 3-Reeks meer in detail in AG 1021 van 26/12 !

 

BIOGRAFIE:

Adrian van Hooydonk is geboren in het Nederlandse Echt in 1964. Hij studeerde Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en Automotive Design aan het Art Center Europe in het Zwitserse Vevey. In 1992 begon hij als ontwerper bij BMW en tussen 2001 en 2004 leidde hij in Californië BMW’s design-offshoot Designworks USA. Daarna werd hij hoofd van de ontwerpafdeling van BMW en sinds 2009 nam hij binnen de BMW-groep de fakkel over van de beroemde (beruchte?) Chris Bangle, met wie hij zeventien jaar samenwerkte. van Hooydonk is nu verantwoordelijk voor heel het design binnen de BMW-groep. Dat houdt in dat hij zowel het BMW-, Mini- als Rolls-Royce-design superviseert, maar ook dat van BMW Motorrad en zelfs het laatste (design)woord heeft over alle mobiliteitsproducten (niet noodzakelijk auto’s) die in de toekomst binnen de groep nog kunnen opduiken.

PRIVATE LEASE

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken