Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / BMW 3-Reeks: groter en zuiniger

Verwachte lancering : 01-06-2019

Geschreven door Felix Bouland op 03-07-2017

De 7de generatie van de BMW 3-Reeks zou in 2019 op de markt komen. Er druppelt langzaam informatie over het model naar buiten, dat groter zou worden en motoren krijgt met meer vermogen maar een lager verbruik.

Een aantal mensen met nauwe banden met BMW is loslippig geweest tegenover onze collega’s van Autocar over de toekomstige 3-Reeks (2019). Die draagt de codenaam G20 en zou dezelfde technische, uiterlijke en technologische evoluties ondergaan als de 7- en de 5-Reeks. Zo neemt hij ook het CLAR-platform over dat wordt gebruikt voor alle recente modellen van het merk.

Kleine 5-Reeks

Deze nieuwe 3-Reeks (G20) zou groeien, want onze bronnen zeggen dat hij 60 millimeter langer wordt en dat de wielbasis er met 20 millimeter op vooruit gaat. Maar hoewel hij groter wordt, verliest hij ook gewicht. Dankzij het gebruik van staal met een hoge weerstand voor de structuur, verschillende elementen in gegoten aluminium en magnesium zou hij zo’n 50 kilo afslanken.

Comfort

Het gewichtsverlies gaat gepaard met een grotere koetswerkstijfheid. Daardoor zouden de standaardversies comfortabeler worden om terrein te heroveren op de Mercedes C-Klasse. Er wordt zelfs gesproken van een luchtvering op de achteras zoals op de 5-Reeks. Maar gezien zijn meer populaire roeping zal de 3-Reeks niet de Carbon Core in koolstofvezel gebruiken van de 7-Reeks.

Krachtiger

Elk nieuw model moet steeds meer vermogen en een steeds lager verbruik naar voren kunnen schuiven, en de G20 wijkt daar niet van af. Al zijn motoren zouden een paar pk’s winnen. Om zijn CO2-doelstellingen te halen, blijft BMW dieselmotoren aanbieden. Het merk wil zijn drie-, vier- en zescilinders behouden. Die krijgen allemaal een gefaseerde drukvoeding, een hogere inspuitdruk en een selectieve katalysator (SCR). Ook de benzinemotoren zouden zuiniger worden en gemiddeld 5 procent minder uitstoten.

M Performance op benzine en diesel

Naar het voorbeeld van zijn grote broer zou de 3-Reeks twee M Performance-afgeleiden krijgen. De eerste heet M340i en gebruikt de huidige 3.0-turbozescilinder met 360 pk. De tweede heeft de zescilinderdiesel van drie liter en vierwielaandrijving. Hij zou M340d xDrive heten en 320 pk ontwikkelen. Tegen 2020 zouden een M440i en M440d Coupé komen.

Elektrisch

Het Duitse magazine Handelsblatt van zijn kant geeft aan dat BMW nog van de huidige 3-Reeks (F30) een zuiver elektrische variant zal lanceren met een rijbereik van 400 kilometer. Die zou op het salon van Frankfurt worden voorgesteld en moet de degens gaan kruisen met de nakende Tesla Model 3. Als er zo’n elektrische versie is van de huidige 3-Reeks, is het niet moeilijk om te geloven dat ook de G20 recht zal hebben op zo’n uitstootloze variant.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten