Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW M4 Cabrio

Met uitzondering misschien van wie een kapsel heeft als dat van koningin Fabiola, lopen de inzittenden van de nieuwe BMW M4 Cabrio het risico dat hun haar wat uit de plooi ligt na een ritje...

Prijs
NB

Voor een eerste kennismaking met de nieuweling had BMW ons naar de Heimat uitgenodigd. Vanuit het Driving Experience Center van BMW in Maising, bij Mu¨nchen (22.000 klanten verleden jaar), reden we dieper Beieren en de bergen in richting Oostenrijk, eerst over snelwegen en daarna over gewone (berg)wegen. Het weer was ons niet zo gunstig gezind: het miezerde toen we in de vroege ochtend op de F.-J. Strauss-luchthaven aankwamen, maar overdag waren de wegen wel droog, hoewel de zon nauwelijks door het zware wolkendek heen kon. Dat lieten we echter niet aan ons hart komen, en we togen monter richting Duitse Alpen. Op de stukken snelweg waar geen snelheidslimieten van kracht waren, lieten we de teugels vieren, en het is verbluffend hoe vlot deze nieuwe cabrio dan zijn (elektronisch begrensde) top van 250 km/h haalt. Gezien de metalen dakconstructie gaat dat in gesloten configuratie ook nog eens gepaard met relatief weinig wind- en rijgeruis, zodat het van een mooie sound voorziene uitlaatsysteem zijn stem kan laten schallen.

Op de terugweg reden we zelfs een tijdje open op de snelweg en konden we constateren dat, alle omstandigheden in acht genomen, de auto ook dan nog vrij comfortabel blijft bij snelheden van 220 km/h en meer, mede dankzij de nekverwarming die je vanuit de (uitstekende) sportstoelen toeblaast. Op een bochtiger parcours (zeker open rijdend) voel je ondanks alle verstevigende maatregelen toch nog wel dat deze auto net niet zo stijf is en strak op de weg ligt als zijn coupétegenhanger, maar dat is niet meer dan normaal. Je kunt niet alles hebben (maar in dit geval kom je wel dicht in de buurt). In elk geval kun je afhankelijk van de rijmodus (en de zich aanpassende instellingen) vrij comfortabel tot zeer strak door de bochten, zowel de lange als de kortere. Enkel bij zeer hoge snelheden op de Autobahn voel je dat de auto lichtjes begint te torsen en te deinen, een (klein) offer dat je moet brengen om te kunnen genieten van een open auto.

Met een prijskaartje van 85.050 euro is de nieuwe M4 Cabrio 2.230 euro duurder dan de Coupé. Geen onoverkomelijk bedrag voor liefhebbers van open rijden, de haren in de (storm)wind, die daarvoor een fractie van de mogelijkheden van het M-onderstel willen prijsgeven. Heeft u nog wat geld over, dan kunt u zich laten gaan in de uitgebreide optiecatalogus van BMW Individual. Het resultaat is dan zeer geslaagd, maar ook de prijs rijst dan al gauw de pan uit. Eén troost: in 'basis'-livrei is deze M4 Cabrio ook al een begerenswaardige automobiel, met echt plaats voor vier.

U kunt de Eerste Test van de BMW M4 Cabriolet nalezen in AutoGids 910 van 17/9/2014.

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker