Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW M5 Competition: 625 pk

Geschreven door David Leclercq op 09-05-2018

Belofte maakt schuld: de Competition Package-versie van de BMW M5 krijgt nog meer vermogen en gaat van 600 naar 625 pk. Wie biedt meer?

Naar het voorbeeld van de M4 Competition Package brengt BMW nu ook een M5 op de markt met dezelfde attributen: een iets scherper chassis en, vooral, een tot 625 pk opgevoerde motor. Dankzij een verhoging van het toerental met 200 o/m en een herwerkte luchtstroom in de inlaat haalt de achtcilinder dus 25 pk meer, maar ook 750 Nm aan koppel tussen 1.800 en 5.800 o/m. Om maar te zeggen dat deze auto vooruit wil. Dat blijkt trouwens ook uit de prestatiecijfers, met een sprint van 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u en 10,8 seconden van 0 naar 200 km/u. Dat is 0,3 tellen sneller dan de ‘gewone’ M5. Bovendien is deze sneller M5 iets liever voor het milieu. Niet door zijn normverbruik van 10,8 l/100 km, maar wel omdat hij standaard is uitgerust met een partikelfilter. Net zoals in de M5 is een actieve sportuitlaat standaard en doet die er een schepje bovenop wanneer je de bolide tot het uiterste drijft, zoals ook de rijmodi steeds extremer worden naarmate de functie “Sport Plus” nadert.

Stijlfiguren

Uiteraard veranderde BMW meer dan enkel de motor. Ook de ophanging is herwerkt, zoals de flexibiliteit van de motorsteunen, die van 580 naar 900 N/mm gaat om parasietbewegingen van de aandrijflijn af te schudden en tegelijk de reactiesnelheid te verhogen. Net zoals in de standaard M5 is vierwielaandrijving standaard maar kan die nog steeds worden uitgeschakeld zodat hij zich als een achterwielaandrijver met behulp van het 100 procent variabele M Sport-sperdifferentieel aan allerlei stijlfiguren kan wagen.

Snediger

Ook de schokdemping is herwerkt, met kortere hulpveren voor een betere controle over de bewegingen en 10 procent stuggere veren. De vooras kreeg verder een nieuwe antirolstang. Tot slot zou het caster van de sturende as groter zijn voor meer stabiliteit, terwijl het chassis met 7 millimeter is verlaagd voor nog betere prestaties in bochten. BMW benadrukt nog dat de Sport-stand van de ophanging de best mogelijke afstelling heeft gekregen voor de Nordschleife. Dat willen we heel graag nagaan. Het is wel spijtig dat de (weliswaar versterkte) remmen nog steeds in staal zijn gemaakt en dat de koolstofkeramische schijven in de optielijst staan. Uiteraard geven de koetswerkkit, de specifieke velgen en de paar esthetische aanpassingen (grilles en zwarte inzetstukken) deze M5 Competition al de exclusiviteit die hij verdient. Hij kan al worden besteld en de eerste exemplaren worden vanaf juli 2018 geleverd.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten