Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 530e : Mee met de tijd

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Beschouw het als een teken des tijds: nog voor BMW de M5 van stal haalt, krijgt de nieuwe 5-Reeks een plug-inhybride-versie. De 530e is dan ook fiscaal interessant voor professionals.

69.450 €
  • Score redactie 16.24 /20

Terwijl BMW zich met de vorige 5-Reeks al aan een eerste uitstapje in het universum van de elektromobiliteit waagde, kon je er niet omheen dat het hybridekarakter haast anekdotisch was: het klassieke verbrandingsgedeelte viel voor rekening van een 306 pk sterke drieliter op benzine, waar een elektromotor gekoppeld aan een 1,3 kWh-batterij nog 55 pk aan toevoegde. Nu komt BMW met een nieuwe toevoeging aan de hybridefamilie die iPerformance werd gedoopt en die intussen al zes modellen telt (met inbegrip van de X1 die uitsluitend voor de Chinese markt is voorbestemd).

Het verschil met de ActiveHybrid 5 is dat het hybridegedeelte nu een belangrijkere rol opeist. In het gamma neemt de 530e plaats tussen de 330e en de 740e. De 5-Reeks met iPerformance-badge neemt de verbrandingsmotor van die eerste over (een drukgevoede tweeliter op benzine met 184 pk) en het elektrische gedeelte van de tweede (een elektromotor van 113 pk en een batterij van 9,2 kWh). Beter nog: deze 5-Reeks wordt de eerste plug-inhybride BMW waar de bestuurder zich geen zorgen meer zal moeten maken over het opladen. Toch niet wat de stekker betreft, want vanaf volgend jaar biedt BMW de optie aan om de auto draadloos te kunnen opladen, via inductie.

  • Geslaagd hybrideconcept
  • Mooie prestaties
  • Algemeen comfort
  • Verzorgde afwerking, uitrusting
  • Beperkt reëel verbruik
  • Minder dynamisch weggedrag
  • Geluid van de viercilinder
  • Te weinig centrerend stuur
  • Kleinere koffer
  • Eindprijs met opties

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker