Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 53000 - 76100€ | 124 - 167 g/km (WLTP) |
Benzine | 56300 - 129150€ | 140 - 259 g/km (WLTP) |
Hybride benzine Plug-in | 64600 - 77350€ | 8 - 51 g/km (WLTP) |
BMW 5 Reeks
De huidige 5 Reeks, ook bekend onder zijn codenaam G30, dateert uit 2017 en mocht in 2020 even terug naar de tekentafel voor een opfrisbeurt, die hem naast een nieuwe neus ook de recentste versie van BMW’s multimediasysteem opleverde. Het cliché wil dat de 5-Reeks de sportiefste in zijn genre is. De waarheid is echter dat zijn karakter tegenwoordig veel dichter aanleunt bij dat van de Mercedes E-Klasse, de eeuwige tegenpool uit Stuttgart. Het weggedrag is nog steeds beweeglijk, ook al door de relatief lichte bouw, maar daaromheen zit zeer veel verfijning: deze auto doet nooit iets brutaals en wil in de eerste plaats comfortabel zijn. Het gamma begint bij tweeliter-viercilinders, met een spreidstand van 136 tot 252 pk, maar de échte juweeltjes zijn de zes-in-lijnmotoren: de 540i van 333 pk of de 530d en 540d met respectievelijk 286 en 340 pk. Al deze krachtbronnen krijgen een klein elektrisch duwtje in de rug van een 48-voltsysteem. De toppers zijn de V8-benzines, met bovenaan de M5, die zo krachtig is dat vierwielaandrijving een must werd. Professionals zullen vooral oog hebben voor de plug-inhybrides (520e, 530e en 535e), waarvan zelfs de krachtigste met zijn 394 pk nog fiscaal voordelig is. Hun batterij palmt wel flink wat bagageruimte in. BMW heeft zijn 5-Reeks aangepast aan de heersende tijdgeest. Het onstuimige kantje van eerdere generaties heeft plaatsgemaakt voor een meer bezadigd karakter, waarbij comfort en technologie meer dan ooit centraal staan. Helaas staan veel van die snufjes op de optielijst, waardoor de sowieso al hoge prijs nog aardig kan oplopen.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 55550 - 78650€ | 132 - 171 g/km (WLTP) |
Benzine | 58800 - 74550€ | 150 - 194 g/km (WLTP) |
Hybride benzine Plug-in | 67050 - 69900€ | 13 - 51 g/km (WLTP) |
BMW 5 Reeks Touring
De huidige 5-Reeks Touring stamt uit 2017 en kreeg in 2020 een verjongingskuur. Deze break is ongeveer even lang als de berline, wat betekent dat het interieur niet ruimer is. De inzittenden op de achterbank hebben nochtans aan plaats geen gebrek. Alleen de middelste zitplaats is minder comfortabel, als gevolg van de grote middentunnel. Handig is de achterruit die afzonderlijk van de achterklep kan worden geopend. Die laatste kan tegen meerprijs eveneens handsfree worden bediend, door met je voet onder de bumper te bewegen. BMW heeft daarnaast nog gedacht aan vakken in de vloer om het bagagescherm en het scheidingsnet op te bergen. Om overweg te kunnen met een zware belading is de 5-Reeks Touring achteraan standaard voorzien van luchtveren met niveauregeling, maar deze break kan zijn hoge gewicht niet helemaal camoufleren op bochtige wegjes. De optionele gestuurde schokdemping is in elk geval een aanrader. Onder de motorkap neemt de Touring de krachtbronnen van de berline over, inclusief de plug-inhybrides 520e en 530e. Die zijn allebei fiscaal interessant voor zelfstandigen – alleen bij de vierwielaangedreven 530e xDrive is het opletten dat je niet boven de fiscale drempel van 50 g/km uitkomt. De krachtige 545e is er niet als Touring en ook de M5 bestaat niet als break. Over de generaties heen heeft de 5-Reeks Touring wat aan dynamisme ingeboet, maar dat compenseert hij ruimschoots met zijn grotere comfort. Bovendien verzorgt deze grote break ook zijn functionele karakter, met onder meer de driedelige achterbank of de afzonderlijk te openen achterruit.