Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / BMW 640i Cabrio

Toepasselijkerwijs lanceerde BMW de nieuwe 6-Reeks Cabrio net op tijd om volop te kunnen genieten van de voorjaarszon. Wij voelden de basisversie aan de tand: de 640i met drukgevulde drieliter-zescilinder.

BMW 640i Cabrio #1
Prijs
NB
  • Score redactie 14.79/20

Overzicht :

In vergelijking met zijn voorganger groeit de 6-Reeks Cabrio in nagenoeg alle richtingen: 7 centimeter in de lengte, 4 centimeter in de breedte en 7 centimeter wat de wielbasis betreft. Zijn hoogte daalt echter met 1 centimeter, waardoor ook de frontale oppervlakte vermindert. Als gevolg van deze evolutie wordt deze nieuwe 6-Reeks de grootste auto uit zijn dunbevolkte categorie, want hij is 27 centimeter langer dan een A5/S5 Cabriolet en zelfs nog een centimetertje langer dan een Maserati GranCabrio, die zelf al niet bepaald compact is. Op dit moment omvat het gamma twee benzineversies, waaronder de 640i, die uitgerust is met een zescilinder in lijn van drie liter, dankzij dubbele drukvoeding goed voor 320 pk en 450 Nm. BMW heeft niet toegegeven aan de lokroep van het harde wegklapdak. Dat leidt over het algemeen namelijk tot een weinig elegante lijn, om nog maar te zwijgen over het hoge gewicht ervan, dat bovendien het zwaartepunt naar boven haalt. De 6-Reeks doet dus nog altijd een beroep op een soepele kap. Net zoals bij de vorige generatie staat de achterruit verticaal, zodat de achterste uitlopers van de kap lijken te 'zweven'.

Rijgedrag: 151/200

De drukgevoede drieliter-zescilinder van 320 pk en 450 Nm is een geslaagde motor die zowel graag in de toeren klimt als vlot herneemt van bij lage toeren. Bovendien produceert hij een ondubbelzinnige klank. De achttrapsautomaat staat hem perfect bij en schakelt zacht en oordeelkundig. Het actieve stuur met variabele overbrengingsverhouding kan daarentegen maar moeilijk overtuigen door zijn weinig lineaire en consistente respons. Als optie is een vierwielsturing verkrijgbaar.

Veiligheid: 152/200

Op de remkracht is niets aan te merken, evenmin als op de doseerbaarheid. Het uithoudingsvermogen kan echter op de proef worden gesteld door het hoge gewicht van de auto. Het gebrek aan consistentie van het stuur verstoort de koersstabiliteit, evenals de nauwkeurigheid bij het aansnijden van de bocht. De 6-Reeks Cabrio, die overladen is met (optionele) elektronische hulpmiddelen, biedt een goede trekkracht. Het arsenaal aan airbags is relatief compleet.

Comfort: 151/200

De geluiddemping is opmerkelijk goed dankzij de meerlagige kap, terwijl de dakhemel even strak is als in een coupé. De rijhouding is al even perfect. De gestuurde schokdemping garandeert een goed, maar niet soeverein rijcomfort. De binnenruimte voorin ging er flink op vooruit, die achterin minder, wat van deze cabrio meer een 2+2 dan een volwaardige vierzitter maakt. De airco is efficiënt en discreet, maar een nekverwarming is er jammer genoeg niet.

Functionaliteit: 137/200

De instap levert geen problemen op voor de voorste inzittenden, maar om achterin plaats te nemen met de kap toe moet je je wat in bochten wringen. In die configuratie kan ook het zicht rondom een probleem vormen. Parkeersensoren en zelfs camera's of het Surround View-systeem zijn dan ook kostbare hulpmiddelen. De standaarduitrusting is compleet, zij het niet overvloedig. Het koffervolume evolueert niet in vergelijking met de vorige generatie.

Budget: 138/200

Met een gemiddelde van 11 l/100 km is deze grote en zware cabrio niet superzuinig, ondanks een lange spreiding van de hogere versnellingsbakverhoudingen die het motortoerental drukt. De brandstoftankinhoud van 70 liter levert dan ook maar een rijbereik op van nauwelijks meer dan zeshonderd kilometer. De basisprijs blijkt relatief competitief, maar het prijskaartje zal al snel worden opgedreven door enkele buitensporig dure opties. De herverkoopwaarde zou goed moeten zijn.

Besluit: 729/1000

De nieuwe 6-Reeks Cabrio bouwt voort op de stijlcanons van zijn voorganger, met name met de soepele kap die uitmondt in twee kenmerkende 'uitlopers' met daartussenin de achterruit. Hij wint aan comfort en aan binnenruimte, maar werd wel een honderdtal kilo's zwaarder, waardoor hij nu in de buurt komt van de twee ton. Dat begint veel te worden, al is dat de prijs die je betaalt voor een rijkere uitrusting, een hoger veiligheidsniveau en... steeds meer rijhulpmiddelen om te trachten dat gewicht te maskeren en een dynamisch weggedrag te vrijwaren. Maar we moeten toegeven dat het wat dat betreft met de 640i Cabrio wel snor zit...

  • Interieurruimte en comfort t.o.v. voorganger
  • Aangenaarijgedrag
  • Weinig turbulenties voorin
  • Elegante lijn (open of gesloten dak)
  • Goede thermische en akoestische isolatie
  • Aangename achttrapsautomaat
  • Imposante buitenafmetingen
  • Hoog gewicht
  • Snel hoog verbruik
  • Dynamisch onderstel niet standaard
  • Forse prijs van sommige opties
  • Geen systeem van nekverwarming

In dit artikel : BMW, BMW 6 Reeks

Geschreven door op

De concurrenten