Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Audi A8 L 6.0 W12, BMW 760iL, Lexus LS 600h L, Mercedes S 600 L

Geschreven door Bert Troubleyn op

Door zijn hybride vlaggenschip LS 600h te noemen heeft het Japanse luxemerk Lexusmeteen kleur bekend. Het wil zijn van technologie bulkende paradepaardje vergeleken zien met de topmodellen van de concurrentie. En dat is maar een woord...

Als we onze klassementen voor de verschillende hoofdstukken optellen, is het verdict duidelijk. De Mercedes staat op nummer één, gevolgd door de Lexus, de BMW en de Audi. Laten we het argument "prijs" volop meespelen, zonder van het "groene geweten" nog maar te spreken, dan is de Lexus eerst, maar zijn ophanging en wegligging zijn nog niet goed genoeg om de Europese concurrenten de baard af te doen. Bovendien stellen we ons de vraag of het prijskaartje in dit segment wel zo sterk speelt en of niet veeleer prestige en imago de doorslag geven. Maar aan "groen prestige" heeft de
Lexus alvast geen gebrek. Is de Audi A8 met twaalfcilinder dan een slechte auto? Bij lange na niet,
maar hij begint hier en daar toch rimpels te vertonen (interieur, comfort, aankleding) en is dan ook de oudste van het gezelschap. Wij vinden hem nog altijd het meest geschikt voor een bochtiger parcours en op die manier verzoent hij eigenlijk het best twee haast onverzoenbare werelden: die van de limousine en de sportberline. Kortom, de Audi is ongetwijfeld de
meest dynamische van de vier. De BMW 7 is met zijn vormgeving van bij het begin controversieel geweest
en hij vraagt ook het meest gewenning van de inzittenden voor de bediening van het arsenaal gadgets die in een dergelijke auto thuishoren. Het is zonder
twijfel ook de sportiefste van de vier, maar zijn probleem is dat er nu een 750Li bestaat die bijna alles even goed doet voor een smak minder geld. Met de LS 600h heeft Toyota-dochter Lexus een meesterzet gedaan. Door zijn hybride techniek, die een hype is
in bepaalde delen van de wereld en nu ook de Europese constructeurs onder druk zet, is deze LS een buitenbeentje dat voldoende kwaliteiten heeft om het laken naar zich toe te halen. Zo is hij onder meer (veruit) de zuinigste, de comfortabelste en stilste
in de stad en is hij een aardig stuk minder duur dan zijn concurrenten. De Mercedes S 600 Lten slotte bevestigt al het goede dat we van hem verwachtten.
Hij is de snelste, de comfortabelste overall en heeft het mooiste interieur. Van het wat pompeuze exterieur zijn we niet zo weg, wij verkiezen de veel fijnere voorganger, maar dat is louter een kwestie van smaak. Het prijskaartje is natuurlijk niet van de poes, maar je kunt het ook anders bekijken: deze top-S-Klasse is
dan weer 200.000 euro minder duur dan een Maybach 57, waarmee hij de motor en nog vele andere dingen deelt. Volgens ons is de echte Über-Mercedes in dit geval niet de duurste van de twee...

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker