Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: BMW 8 Reeks (1990-1999)

Geschreven door Steven Appelmans op 12-10-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de BMW 8 Reeks (1990-1999).

BMW positioneerde de E31 anders dan de huidige 8 Reeks: het was niet de opvolger van de 6 Reeks, maar het absolute topmodel van het gamma. Dus met meer vermogen, meer luxe en meer technologie dan de 635 CSI. Geen lijnmotoren ook, de BMW 840 deed het met een V8, de BMW 850 vertrouwde zelfs op een V12. Cilinders die aardig wat benzine verzetten, wat mee verklaart waarom de BMW 8 nooit een gigantisch succes geworden is in de crisisgevoelige jaren 90 waarin hij kopers probeerde te overtuigen.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Dat zorgt ervoor dat het aanbod beperkt is, waardoor de BMW 8 Reeks zijn huid duur verkoopt. En ook de potentiële kosten zijn niet van de poes, want de E31 pronkt met slimme, maar gevoelige elektronica. Wat een leuk projecte lijkt, zou dan ook snel kunnen ontaarden in een megalomane oplapexpeditie.

Waarop moet ik letten?

Goed nieuws! Roest is niet direct iets waar je van wakker moet liggen. Op wat hoekjes en kantjes na (vooral op en rond het schuifdak) is de BMW 8 Reeks vrij goed gewapend tegen de natuurelementen. Ook mechanisch zit het met de basis wel snor, tenminste, als de respectievelijke V8 en V12 goed zijn onderhouden. Check daarom het expansievat onder de radiatorvuldop. Bij een terugroepactie zou dat vervangen moeten zijn door een zwart exemplaar. Ziet het toch nog geel, dan heeft je 8 waarschijnlijk een acuut gebrek gekend aan TLC. Volgende stop is het interieur en de luxe aldaar. Falende functies hoeven geen breekpunt te zijn, alle onderdelen van de E31 zijn nog courant te krijgen, maar die wisselstukken willen al eens prijzig zijn. Zeker als je ervoor langs moet bij een officiële concessie.

1990 E31 BMW 8

Wat mag dat kosten?

Laat je dus niet vangen door de bodemprijzen op het net, op 10.000 euro hoor je sowieso te rekenen, hetzij in aankoop, hetzij door herstellingen. Een (betalende) analyse door een BMW-specialist verdient zich in principe dan ook moeiteloos terug. De motorkeuze dan. Van hetgeen we hebben opgepikt, is de 4,4 liter-V8 (opgepast, die kwam pas midden 1995 de 4 liter vervangen) de meest betrouwbare. Maar gezien vooral de V12 populair bleek, is die 840 niet meteen de makkelijkste om vinden. Toch een twaalfpitter? Dan is de 850 CSi degene die je hebben moet. Louter omwille van de pk’s, overigens.

Zijn er leuke alternatieven?

Het meest voor de hand liggend is natuurlijk de Mercedes CL, al is dat dan vooral een optie voor zij die het begrepen op nog meer comfort. Fans van de rijdynamiek doen er goed aan ook eens de zoekertjes van de Porsche 928 erop na te slaan, terwijl een Jaguar XJS daar wat tussenin zit.

Mercedes CL

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten