Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M850i: Freude am Fahren is terug

We keken er wel naar uit. Voor het eerst in bijna 30 jaar haalt BMW nog eens de 850-badge van onder het stof. Maar al snel blijkt dat deze grote coupé uit een heel ander vaatje tapt dan zijn illustere voorganger.

130.000 €
  • Score redactie 14.73/20

Overzicht :

Het concept

De vorige BMW 850, voor wie hem uit het oog mocht verloren zijn, had in 1991 de ondankbare taak om de ‘sharknose’ 6-reeks coupé op te volgen. De 635 had BMW talloze successen in de toerwagenracerij bezorgd. Maar met de pompeuze 850i met V12-motor trok BMW resoluut de kaart van de luxe. Het bleek een verkeerde zet, de 850i werd niet gesmaakt door de BMW-puristen en komt eigenlijk pas sinds enkele jaren opnieuw wat meer in de belangstelling dankzij de nostalgische zielen. Nu zitten we opnieuw op een punt waar de 6-reeks coupé een opvolger moet krijgen, en opnieuw komt BMW aandraven met een 850i. Alleen heeft het merk nu de zaken helemaal anders aangepakt.

We kijken naar een auto die gebruik maakt van een heel andere architectuur dan de 6-reeks. Hier heeft BMW het onderstel van de 7-reeks gebruikt, om zijn grote coupé hoger in de pikorde te plaatsen. Hij ziet er om te beginnen groter en ook imposanter uit, maar uit de cijfers blijkt hij net kleiner te zijn dan de 6-reeks: 4,85 meter lang (-4 centimeter), 1,9 meter breed (+1 centimeter) en 1,34 meter hoog (-2 centimeter). De wielbasis van de 850i is liefst drie centimeter korter: 2,82 meter.

Wat er verandert

De M850i – dit is nog niet de M8 - krijgt een klassieke coupé-lijn, met een kleine maar krachtige cockpit, gedragen door grote stijlen – zuilen bijna – achteraan. De nadruk ligt op de bestuurder. Volgens BMW is dit een 2+2 coupé, maar zelfs dat is de waarheid rekken. Achteraan plaatsnemen is nagenoeg onmogelijk, en wij zijn dan nog aan de kleine kant. Maar goed, dat probleem wil BMW in 2019 aanpakken met de 8-reeks Gran Coupé, die niet alleen een extra stel deuren krijgt maar ook een langere wielbasis heeft.

BMW heeft de 4,4-liter V8 onder handen genomen, die in de nieuwe M850i dankzij zijn dubbele twin scroll turbo’s 68 pk meer voorlegt dan voorheen: 530 pk tussen 5.500 en 6.000 opm. Het koppel klimt met 100 Nm naar 750 Nm (1.800 – 4.600 opm). Hij haalt 100 km/h in 3,7 seconden. De top is begrensd op 250 km/h. xDrive vierwielaandrijving is standaard, net als de achttrapsautomaat.

Hoe hij rijdt

Dit moest en zou een rijdersauto worden, en die belofte maakt BMW helemaal waar. Dat konden we achterhalen op het circuit van Estoril, in Portugal. Van een coupé die bijna twee ton weegt, kan je wat circuitgebruik betreft best de verwachtingen temperen. Niet zo in de 850i. Freude am Fahren staat duidelijk terug bovenaan de agenda bij BMW, en daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Goed, je kan maar beter je rempunten en rijlijnen verzorgen, en ideaal rem je de 850i met de linkervoet tot mooi aan de binnenkant van de bocht om de voortrein te doen bijten. Eens je daar voorbij bent, mag het gas wijd open en komt de xDrive vierwielaandrijving meespelen. Je voelt hoe de voorkant mee helpt om de auto uit de bocht te katapulteren. In de Sport+ rijmodus gaan de kleppen in de uitlaat automatisch wijd open, en hoor je een machtige brul die aanhoudt tot boven 7.000 opm. Schakelen kan ook manueel, aan de pook zelf of via de lepels aan het stuur. Alleen is de aanduiding van de versnelling op de head up-display niet altijd even goed te lezen, en is het digitale dashboard zelf een rommeltje.

We vliegen dus sneller dan verwacht over Estoril met deze tweetonner (1.965 kilogram) en raken steeds meer onder de indruk van de manier waarop je opnieuw betrokken raakt bij het rijden in de 850i. In tijden waar het rijgevoel steeds verder op de achtergrond verzeilt, is dit zeker in een BMW een verademing. Nu, de prijs voor zoveel competentie op het circuit krijg je op de openbare weg gepresenteerd. Zelfs in de comfort-stand is de M850i hard. En in combinatie met 20-duim laagprofielbanden zelfs beenhard op drempels en in putten in de weg. Alleen te pruimen op biljartvlak asfalt dus. Doorgans zouden we dat als een zwaar punt van kritiek weerhouden, maar deze keer niet.

Budget

BMW legt de lat hoog voor de M850i, die 130.000 euro moet kosten. De 840d (3-liter zescilinder diesel, 320 pk) is wat dat betreft ‘iets’ toegankelijker: 102.000 euro. Maar goed, voor een keer moeten we zeggen dat BMW zich laten gaan heeft in de standaarduitrusting. Zo is de lederbekleding standaard, zowel voor stoelen als voor het dashboard en de bekleding van de deurpanelen. Ook adaptieve demping, vierwielsturing en het M Sport-sperdifferentieel achteraan zijn inbegrepen, net als 20-duim velgen, adaptieve led-lichten en het navigatiesysteem.

Ons verdict

BMW heeft zijn nieuwe 850i een heel eigen positionering geschonken, met eigenschappen die dichter aansluiten bij de historische waarden van het merk. Mercedes doet comfortabeler met de S-klasse coupé, Audi blijft afwezig in dit segment, en BMW is opnieuw de sportieve keuze. De wereld draait dus weer gewoon als vanouds, hoera.

  • Echt dynamisch, zelfs ondanks zijn gewicht
  • Heerlijke motor, krachtige prestaties
  • Uitstekende standaarduitrusting
  • Hard op slecht wegdek
  • Zichtbaarheid naar achter
  • Benepen achterbank

In dit artikel : BMW, BMW 8 Reeks

Geschreven door op