Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / BMW investeert in batterijen en recycleert

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-11-2017

In Leipzig, waar de i3 en i8 worden geassembleerd, heeft BMW een “batterijenboerderij” gebouwd. Daar worden oude batterijen gerecycleerd. Bovendien investeert BMW om de technologie beter te begrijpen.

BMW heeft op 4 jaar tijd al meer dan 100.000 exemplaren gebouwd van de i3. De batterijen van dit model hebben nog wel even te gaan, maar de constructeur denkt al wel na over hun recyclage. Het recupereert ze om ze te gebruiken in een “boerderij”. Deze infrastructuur slaat stroom op en werkt met ‘tweedehandsbatterijen’. Ze staat in Leipzig, vlakbij de fabriek waar de i3 en de i8 worden geassembleerd, en heeft plaats voor 700 i3-accupakketten. Aangezien vandaag nog maar weinig i3’s op het einde van hun levenscyclus zijn gekomen, bestaat de ‘boerderij’ uit 500 nieuwe en gebruikte batterijen. Deze oplossing om de accu’s te recycleren (of eerder om hun leven te verlengen) moet vooral de hernieuwbare energie opslaan van de windmolens van de site, maar kan ook het publieke stroomnetwerk voeden bij een sterke vraag door elektriciteit aan de leveranciers te verkopen.

200 miljoen

Verder heeft BMW beslist om in de komende 4 jaar 200 miljoen euro te investeren in een onderzoekscentrum naar batterijcellen in München. Dit kenniscentrum gaat open in 2019 en moet BMW helpen om de technologie beter te begrijpen en om nieuwe oplossingen te bedenken. Er worden echter nog geen batterijen gemaakt onder BMW-supervisie, maar dat is duidelijk wel de bedoeling: de technologie van de batterijcellen onder de knie krijgen om ze zelf te kunnen bouwen en de kosten te kunnen drukken.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten