Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / BMW i3: pionier gaat in juli 2022 uit productie

Geschreven door Yeelen Möller op 28-01-2022

De BMW i3 was zijn tijd vooruit toen hij in 2013 op de markt kwam, maar heeft toch een mooie carrière van 9 jaar kunnen afleggen. In juli 2022 is het dan eindelijk over en uit, de iX1 wordt de volgende kleinste EV van BMW.

Toen BMW in 2013 met veel fanfare zijn elektrische i-gamma voorstelde aan de wereld, in de vorm van de futuristische sportwagen i8 en de eigenzinnige compacte EV i3, wilde het Duitse merk de sprong in het diepe wagen en de EV-revolutie aftrappen op zijn eigen manier. Iets te vroeg, zo blijkt, want nu pas komt de transitie echt op gang (al dan niet verplicht door de publieke instanties).

Het gekke is dat de i3, die in 2013 zijn tijd ver vooruit was wegens te duur en een te kleine range, stand heeft kunnen houden tot nu. Sterker nog: hij is enkel maar aanlokkelijker geworden, nu hij een grotere batterij heeft gekregen en alle andere auto's ook stervensduur zijn geworden.

Beter met de jaren

Maar zijn eigenzinnigheid betekent ook dat er geen modelfamilie op dezelfde basis kan worden gebouwd, waardoor het deze zomer dan toch over en uit is voor de BMW i3. Op die 9 jaar tijd zouden er zo'n 250.000 exemplaren zijn gebouwd. Je kon kiezen tussen een volledig elektrische variant, of eentje met een range extender (REX), een 650 cc grote tweecilinder die met een brandstoftank van 9 liter een kleine 150 km extra range gaf. Het accupakket zelf groeide doorheen de jaren van 18,8 kWh naar 37,9 kWh bruikbare capaciteit, met in de laatste versie een WLTP-range van een kleine 300 km.

Eigenzinnige fun

De BMW i3 was en is dan ook een uiterst zuinige EV, met een uitgekiende gewichtsverdeling, een ondanks de minder handige deuren een ruim en overzichtelijk interieur, een aangenaam hoge instap en een goede dynamiek binnen en buiten de stad. Maar zijn design is erg polariserend, zijn prijs was erg hoog (nu eerder de norm in EV-land met een vanafprijs van 40.750 euro) en de aandacht ging door de jaren heen naar meer conventionele en minder slim ontworpen elektrische wagens.

De grondlegger van BMW's elektrische verhaal mag deze zomer dus op pensioen. Je hebt nog een paar maanden de tijd om eentje te bestellen, vanaf juli gaat de stekker uit de productie. Een rechtstreekse opvolger komt er niet, de kleinste elektrische BMW wordt binnenkort de iX1. Voor een elektrische stadswagen van de groep, moet je bij Mini zijn.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten