Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW i8

BMW's eerste plug-in hybridecoupé heeft slechts een driecilinder als verbrandingsmotor. Toch raakt hij niet aan de principes van het merk. Integendeel, hij smokkelt het rijplezier de 21e eeuw in...

Prijs
NB

In de hybride modus heeft de i8 vierwielaandrijving zonder dat er een mechanische verbinding tussen de twee assen bestaat. In de bult die normaal gezien als aandrijftunnel dient, zit hier de hoogspanningsbatterij: een lithium-ionaccu van 355 volt waarvan de bruto opslagcapaciteit 7,1 kWh bedraagt (netto 5,2 kWh). Opladen aan het stopcontact (220 volt, 16 ampère) duurt twee uur. Tijdens deze kennismaking, waarbij we uitgebreid speelden met de vier goed onderscheiden rijprogramma's - eDrive (geheel elektrisch), Eco Pro, Comfort en Sport - over een erg gevarieerd parcours, kwamen we uit op cijfers tussen 6,3 en 8,5 l/100 km/h. Dat zijn uitzonderlijk lage waarden gezien het rijplezier en het dynamische potentieel van de auto.

De i8 is de zuinigste sportieveling die we ooit hebben getest, maar tegelijk in staat om de referenties in zijn soort - zoals de Porsche 911 Carrera - stevig weerwerk te bieden. BMW's plug-in hybridecoupé belooft in 4,4 seconden naar 100 km/h te sprinten en in 22,8 seconden naar het kilometerpaaltje. Dat zijn tijden die niet aan iedereen gegeven zijn. Noem het een teken des tijds, maar voor het eerst sinds erg lang zien we een sportwagen van dit kaliber op zo'n smalle rubbers staan: 195 millimeter vooraan, 215 achteraan. De efficiëntie bij sportief rijden draait hier niet enkel rond de verouderde notie van 'de hoeveelheid rubber die je mag verslijten'.

De i8 is een bijzondere auto met een boodschap: het door BMW zo op handen gedragen rijplezier is hier van de partij, gepaard met machtige prestaties. Allemaal met een kleine driecilinder en een elektromotor, gevoed door batterijen die thuis kunnen worden opgeladen, zodat deze supersportieveling ook nog eens schoner is dan alles wat hem in dit segment voorafging. Kortom, de voorbode van een nieuwe, jonge en groene garde...

U kunt de Eerste Test van de BMW i8 nalezen in AutoGids 901 van 14/5/2014.

In dit artikel : BMW, BMW i8

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars