Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

AUTOSHOW BRUSSELS 2020

Ontdek hier alle saloncondities en het beste van het Autosalon 2020

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / BMW i8 Roadster : De roadster met een groen geweten

Een kleine vier jaar is BMW’s hybride sportwagen, de i8, al op de markt. Tijd dus voor een facelift én de lancering van een bijkomende versie, een tweezitsroadster. Wij waren er dus als de kippen bij om deze nog steeds zeer interessante sportauto aan de tand te voelen.

166.500 €
  • Score redactie 15.38/20

Overzicht :

BMW was met zijn i-gamma vroeg in de wereld van de alternatieve aandrijving. De kleine i3 (volledig elektrisch of met range extender) en de plug-inhybride i8 zijn volledig verschillende voertuigen (uiteraard ook met erg verschillende prijskaartjes), maar ze hebben toch ook wel wat dingen gemeen. Onder meer de dragende structuur in met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) die een soort badkuip vormt waaraan het hoofdzakelijk in aluminium uitgevoerde onderstel is vastgehecht. De reden voor deze verregaande technische stap was in eerste instantie gewichtsbesparing, om zo een deel van de massa van de (zware) batterij te compenseren.

Dat het financiële plaatje misschien niet helemaal klopte, zeker voor de veel minder dure i3, merk je aan het feit dat BMW voor zijn nieuwere modellen alleen nog zeer gericht gebruikmaakt van dit kostbare materiaal en geen nieuwe modellen met zo’n volledige koolstofvezelstructuur meer in het vooruitzicht stelt (tenzij misschien een hypersportwagen, als die er ooit komt). Ondertussen heeft BMW toch al meer dan 100.000 exemplaren van de i3 aan de man kunnen brengen en zo’n 13.600 van de i8, maar gezien de gigantische investeringen die het i-project in zijn geheel vergde, hebben de Müncheners nog niet veel geld kunnen verdienen aan dit speciale tweetal. Vandaar dat de i-afdeling een tijdje gas leek terug te nemen en dat pas recent nieuwe modellen werden aangekondigd, voor 2020. Soms kun je ook iets te vroeg komen, zeker als het om heel speciale auto’s gaat.

Na een kleine vier jaar heeft BMW dus wat gesleuteld aan zijn i8 (ook recent aan de i3 trouwens) en er een tweede versie van gecreëerd, een roadster, waarbij de noodzitjes achteraan in de coupé plaats hebben moeten ruimen voor het (redelijk gesofisticeerde) dakmechanisme. Verder werd voor de twee versies (roadster en coupé) een grotere batterij geïnstalleerd en werd de elektrische motor voorin iets krachtiger.

  • Exclusiviteit, looks
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Veilig en efficiënt weggedrag
  • Rijplezier en rijgemak
  • Afwerking en aankleding
  • Zeer fors prijskaartje
  • Wat kunstmatig stuurgevoel
  • Onderstuurd op de limiet
  • Nagenoeg onbestaande kofferruimte
  • In-/uitstap niet gemakkelijk

In dit artikel : BMW, BMW i8

Geschreven door op