Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW X1: in de voetsporen van de X5

Geschreven door David Leclercq op 29-05-2019

BMW neemt de X1 onder handen. De facelift volgt de huidige huisstijl, introduceert een heleboel technische verbeteringen en toont zich praktischer.

BMW presenteert de facelift van de X1 en die heeft wat weg van de X5. Vooral vooraan, waar de koplampen en het radiatorrooster een prominentere rol spelen. Ook achteraan fungeerde de grotere X5 overduidelijk als inspiratiebron, zoals blijkt uit de smallere achterlichtblokken. De boodschap is duidelijk: de X1 wil hogerop. Dat blijkt ook uit de overige wijzigingen die deze facelift introduceert.

Dezelfde basis

Aan het chassis wordt niet geraakt. Ook de vernieuwde X1 blijft een voorwielaandrijver die ook verkrijgbaar is met vierwielaandrijving, of sDrive en xDrive in BMW-taal. Het motorenpalet voldoet nu volledig aan de Euro 6d-Temp-normering. BMW legt bijzondere nadruk op de nieuwe 16d, aangedreven door een 1,5 liter-dieselmotor van 116 p en 270 Nm. Die belooft een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot: van 118 naar 107 g/km. Bovenaan het gamma plaatst de Duitse constructeur de 25d, wiens 2 liter-krachtbron 231 pk en 450 Nm sterk is. Het gecombineerde normverbruik bedraagt 4,9 l/100 km, de CO2-uitstoot 128 g/km.

Ook als oplaadbare hybride

De X1 is er nog steeds als 18i, 20i, 25i en als 18d en 20d, vanaf maart 2020 introduceert BMW de plug-inhybride 25e die reeds bestaat voor de Chinese markt. Het gaat om plug-inhybride technologie van de vierde generatie, waarbij een 1,5 liter-driecilinder op benzine 125 pk en 220 Nm naar de voorwielen stuurt. En een elektromotor van 95 pk en 165 Nm de achterwielen bedient. De lithium-ionbatterijen hebben een capaciteit van 9,7 kWh en zijn verborgen onder de vloer. Opladen kan via een standaard stopcontact of via een snellere Wallbox. Er zijn drie rijmodi beschikbaar: automatisch, elektrisch of 'battery save', die de lading tijdelijk bevriest.

Meer techno

Uiteraard heeft BMW ook de technologie aan boord onder het licht gehouden, vooral op het gebied van connectiviteit. De iDrive-module werd geactualiseerd en biedt meer mogelijkheden. Met naast verbeterde spraakfuncties ook een update voor Apple Car Play, dat nu ook zonder kabel gebruikt kan worden. De X1 komt standaard met een display van 6,5 inch, afhankelijk van het gekozen navigatiesysteem groeit het scherm naar 8,8 of zelfs 10,2 inch.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten