Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / BMW 320d Touring, BMW 320d Gran Turismo, BMW X3 20d en BMW X4 20d : Keuzestress?

Geschreven door Cedric Derese op

Gezinsgerichte modellen met een functionele roeping zijn er genoeg bij BMW. Om de onderlinge verschillen in kaart te brengen zetten we een 3-Reeks Touring en Gran Turismo en een X3 en X4 tegenover elkaar.

Hoewel de gescheiden kofferbak in heel wat streken van de wereld nog veel aanhangers heeft, denkt men bij ons eerder aan een model met achterklep wanneer het gaat om een auto met reële praktische aspecten. Laat ons bij BMW dus de 3-Reeks Berline even opzijzetten om ons te concentreren op vier van zijn broers, die allemaal zijn gebaseerd op hetzelfde platform en die een heleboel mechanische en esthetische elementen met hem delen.

De eerste op het boodschappenlijstje van kaderleden met een gezin, een hond of hobby’s is de 3-Reeks Touring, die geen introductie meer behoeft. Hij neemt evenveel plaats in als de berline, maar biedt meer laadvolume en vooral een grotere flexibiliteit in het interieur en de koffer. Een vaste waarde dus, die misschien wat minder de emotionele snaar bespeelt, maar niets van zijn ware bedoelingen verbergt.

Ook de X3 bekent duidelijk kleur, zij het dan in een hoger prijssegment. Met zijn uitgesproken interieurvolume en zijn bijna verticaal geplaatste achterruit laat hij mooie transportcapaciteiten vermoeden, terwijl zijn grotere bodemvrijheid (20,4 centimeter, tegenover 14 centimeter voor een 3-Reeks Touring) onmiskenbaar avontuur en uitstapjes weg van het asfalt suggereert. Een soort duivel-doet-al dus.

Het geval van de 3-Reeks Gran Turismo is al wat ingewikkelder. Onder zijn look van een licht verhoogde (vijfdeurs)coupé – zijn bodemvrijheid bedraagt 16,5 centimeter – wil de Beier meer ruimte bieden aan zijn passagiers op de achterbank én hun bagage. Als gevolg daarvan is hij overduidelijk de grootste van de vier BMW’s die we hier bij elkaar hebben gebracht (het verschil in lengte bedraagt minstens 15 centimeter).

Net zoals BMW het Gran Turismo-concept eerst toepaste op de 5-Reeks alvorens het uit te breiden naar de 3-Reeks, heeft de constructeur ook het recept van de X6 overgenomen voor de X4. Op het chassis van een X3 hebben de designers hun best gedaan om een koetswerk te tekenen met het profiel van een vliegtuigvleugel, terwijl de ingenieurs de dynamische capaciteiten van het model zouden hebben versterkt om van deze X4 de sportieve allewegenauto bij uitstek te maken. Nu onze vier titelkandidaten zijn voorgesteld, rest ons nog te melden dat alle commentaren en prestatie- en verbruikscijfers gelden voor de 20d-versie, ook al was de 3-Reeks Gran Turismo die we voor onze fotosessie gebruikten, een 25d.

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks , BMW X4 , BMW X3

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars