Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / BMW begint met de productie van brandstofcellen voor de iX5 Hydrogen

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-09-2022

Het is de bedoeling van BMW om wereldwijd ongeveer 100 brandstofcellen te produceren om ze in reële omstandigheden te testen en het belang van massaproductie van brandstofcelauto's te evalueren.

BMW is de enige van de drie Duitse groepen die nog steeds werkt aan brandstofcellen op waterstof, in partnerschap met Toyota, terwijl de Volkswagen-groep en Mercedes er de voorkeur aan hebben gegeven deze technologie opzij te schuiven en zich te concentreren op voertuigen op batterijen. De constructeur uit München werkt al vele jaren aan waterstof als alternatieve brandstof voor verbrandingsmotoren, maar is nog maar net begonnen op het gebied van brandstofcellen. Na de presentatie van de iX5 Hydrogen zet BMW de volgende stap door de productie te starten van brandstofcellen waarmee een beperkte vloot van deze SUV zal worden uitgerust voor praktijktests. Een klein aantal auto's zal begin 2023 over de Amerikaanse, Aziatische en Europese markt worden verdeeld voor een testfase die ongeveer twee jaar zal duren.

Groen alternatief

Oliver Zipse, de baas van BMW, verdedigde het ontwikkelingsbeleid van de technologie en zei dat "waterstof vanwege zijn voordelen relevanter zal worden voor individuele mobiliteit" en een relevante "groene" mobiliteitsoptie zou kunnen vertegenwoordigen voor 20-30% van de automobilisten, gericht op consumenten die tussen de mazen van de elektrische oplaadinfrastructuur vallen, voornamelijk degenen die lange dagelijkse ritten maken in landelijke gebieden.

Voor BMW heeft de waterstof-brandstofcel interessante "groene" voordelen. De technologie maakt hoofdzakelijk gebruik van staal, aluminium en platina, metalen die gemakkelijker te recycleren en minder duur zijn dan het lithium en kobalt dat in cellen voor elektrische auto's (BEV) wordt gebruikt. FCEV's maken wel nog gebruik van een lithium-ionbatterij, maar die is 10 keer kleiner dan die van een doorsnee BEV met dezelfde autonomie.

>> Lees ook - BMW en Bosch ontwikkelen platte waterstoftanks

BMW Electric Hydrogen Powertrain


Partnerschap met Toyota

BMW begint echter niet alleen aan dit programma, want de Beierse constructeur is een partnerschap aangegaan met Toyota, dat met de Mirai al enkele jaren de waterstof-brandstofceltechnologie exploiteert. Toyota is verantwoordelijk voor de levering van de brandstofcellen. BMW van zijn kant heeft specifieke onderdelen ontwikkeld en zal het volledige systeem zelf in Duitsland produceren.

Vanaf 2025 zal BMW nieuwe modellen lanceren op basis van het nieuwe Neue Klasse-platform, te beginnen met de vervanger van de 3 Serie. Het merk wijst erop dat deze nieuwe architectuur is ontworpen om zowel batterij-elektrische als brandstofcelaandrijflijnen te kunnen plaatsen. Voor deze optie is gekozen omdat BMW ervan overtuigd is dat de infrastructuur voor de productie en distributie van waterstof tegen 2030 beter ontwikkeld zal zijn. Anderzijds zou de infrastructuur voor elektrisch laden in veel landen nog ontoereikend zijn volgens BMW.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten