Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW X5 en X6 40d: mild hybride diesel op 48 V

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-02-2020

De grote SUV’s uit München stappen over naar microhybridisatie met hun dieselmotoren. De X5 en X6 xDrive40d herbergen een 48 V-systeem met starter-generator voor een bonus van 11 pk.

De BMW X5 en X6 xDrive40d stellen zich niet zomaar tevreden met een nieuwe 6-cilinder dieselmotor. Ze krijgen ook een 48 V-microhybridisatie. Zo willen de SUV’s (een beetje) CO2 besparen. De verbrandingsmotor ontwikkelt 340 pk (250 kW) en 700 Nm. Hij is gekoppeld aan een 8-trapsautomaat, vierwielaandrijving en – dat is het mild hybride deel – een starter-generator van 48 V. Die voedt niet enkel het elektrische netwerk van de auto, maar stopt en start ook de motor en kan zelfs een kleine boost reven om de acceleratie bij te staan of het verbruik te drukken aan kruissnelheid.

Minder CO2

Het vermogen van de starter-generator bedraagt 11 pk en kan de 6-cilinder dus ondersteunen. Het systeem kan ook de auto doen ‘zeilen’ met de motor losgekoppeld. De motor kan nu ook in ruststand worden gezet in Comfort-modus, vroeger ging dat enkel in Eco Pro. De kleine batterij aan boord laadt simpelweg op via regeneratie tijdens het afremmen. Daardoor kan je volgens BMW een NEDC 2.0- verbruik halen van 5,9 tot 6,4 l/100 km voor de X5 en 5,8 tot 6,2 l/100 km voor de X6. Dat komt overeen met CO2-emissies van 153 g tot 167 g/km. De sprint van 0 tot 100 km/u is achter de rug in 5,5 seconden “dankzij de elektrische hulp”.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten