Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Audi Q7 3.0 TDI, BMW X5 30d, Lexus RX 450h, Mercedes ML 320 CDI, Porsche Cayenne Diesel & VW Touareg 3.0 TDI BlueMotion : Het drinken verleerd

Geschreven door Gaetan Philippe op

Nu hybrides aan populariteit winnen, vroegen wij ons af of ze opgewassen zijn tegen bestaande zuinigheidsalternatieven. Daarom confronteerden we de Lexus RX 450h met vijf vergelijkbare diesel-SUV's...

Een meerkamp met de grote SUV’s die het minst verbruiken, het lijkt absurd. En toch... Hier en daar zal ons wel een gebrek aan gezond verstand worden verweten of zullen we misschien een hypergevoelige snaar van groene jongens raken, maar wij wilden op die manier bewijzen welk een grote vooruitgang werd geboekt bij het terugdringen van het verbruik van grote SUV’s die worden aangedreven door niets minder dan dikke zescilindermotoren. We gaan duidelijk geen moeilijkheid uit de weg... De zuinigheid van de jongste generatie verbrandingsmotoren naar voren schuiven door de grootste en zwaarste modellen van de markt tegenover elkaar te zetten, is immers geen gemakkelijke opdracht: hun leeggewicht schommelt op zijn minst tussen de 2,1 en de 2,4 ton. Nochtans is het in de klasse van diesels met een cilinderinhoud van drie liter niet meer abnormaal om met deze mastodonten minder dan 10 l/100 km te verstoken. Zelfs als die zescilinders gekoppeld zijn aan een automaat (met minstens zes verhoudingen) met een hydraulische koppelomvormer, die er nog altijd voor bekendstaat iets meer energie te vergen dan een handgeschakelde versnellingsbak met wrijvingskoppeling. De komst van de nieuwe hybride Lexus in het topsegment van de cross-over-SUV’s, de RX 450h, komt op het gepaste moment om de suprematie van de diesel inzake zuinigheid te betwisten. En niet alleen absoluut gezien, maar ook in verhouding tot de verwachte prestaties. We vertrokken zonder vooroordeel, noch enige zekerheid met betrekking tot de pertinentie van die hypothese. De meeste testrijders waren sceptisch en dachten dat deze populaire turbodiesels zich niet zomaar zouden laten opzijschuiven door een auto die de vrucht is van een twijfelachtige kruising van een SUV ‘op zijn Amerikaans’ en een trolleybus zonder bovenleiding...

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars