Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Top 5: de snelste SUV's in rechte lijn

Geschreven door Frédéric Kevers op 10-12-2021

Ze zijn zwaar, hoog, hebben een slechte stroomlijn: SUV's hebben niet de juiste papieren om bij de rasechte sportwagens te behoren. Toch zijn er enkele uitzonderingen...

SUV's, de puisten van de autowereld (toch volgens de puristen), vertegenwoordigen vandaag 45% van de totale automarkt en zijn dus onmisbaar geworden. Maar dan nog is het ver gezocht om ze als echte sportwagens te zien... al denken de constructeurs daar anders over. Zowel de Amerikanen, Italianen als de Duitsers zien wel brood in een razendsnelle SUV. Dit is de top 5 van interessante spierbundels op hoge poten.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Voor veel mensen is een Amerikaanse sportwagen een grote V8 met veel pk's onder de motorkap van een auto met een plastic fantastic afwerking en alleen in staat om rubber te verbranden in een rechte lijn. Een beetje kort door de bocht, maar dat is min of meer het recept dat Jeep toepaste op zijn Grand Cherokee voor een donderende "all American muscle SUV". 6.2 V8, met compressor, 707 pk en 868 Nm voor 2.4 ton. De 0 tot 100 wordt bereikt in 4,9 seconden en hij kan 289 km/u halen. Een monster gemaakt voor rechte lijnen... en niets anders! Maar wat een genot is dit anachronisme op wielen!

BMW X6 M Competition

Als uitvinder van de SAC - Sport Activity Coupé of SUV Coupé - heeft de BMW X6 natuurlijk recht op zijn M versie. Voor de gelegenheid verwelkomt de volumineuze Beierse coupé de biturbo-V8 van de M5 en M8 met 625 pk en 750 Nm in zijn Competition-versie. De X6 M Competition is rigoureus en efficiënt, accelereert in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid die elektronisch begrensd is op 250 km/u. Een prestatie die menig sportcoupé en sedan niet zou verloochenen. Bovendien biedt de BMW SUV Coupé ondanks zijn gewicht van 2,4 ton een uitstekend rijgedrag en een goede wendbaarheid.

Lamborghini Urus

Heiligschennis voor sommigen, een zegen voor anderen - er zijn er al meer dan 15.000 verkocht - de Lamborghini Urus is het best verkochte model in de geschiedenis van de fabrikant uit Sant'Agata Bolognese. De Urus is gebaseerd op het platform van zijn neef, de Bentley Bentayga, en heeft een typische hoekige en agressieve vormgeving, maar met een zwaarder gewicht en enorme afmetingen: meer dan 5 m lang en 2 m hoog. Hij heeft misschien niet de wendbaarheid van een Huracan of de beestachtigheid van een Aventador, maar hij is nog steeds een benchmark voor high-performance SUV's. Zijn 4.0 twin-turbo V8 levert 650 pk en 850 Nm aan alle vier de wielen voor een topsnelheid van 305 km/u en een 0-100 km/u-tijd van 3,6 seconden. Niet slecht voor een 2.2 ton zware neushoorn.

Porsche Cayenne Turbo GT

De Cayenne, die in 2002 het levenslicht zag, redde Porsche van een dreigend faillissement en bood zo een eeuwigheid aan de traditionele modellen zoals de 911 of de Boxster/Cayman. De derde generatie van de Cayenne heeft er een coupévariant bijgekregen, waarvan de krachtigste de Turbo GT is. De Turbo GT maakt gebruik van de twinturbo-V8 van de Volkswagen Groep, die ook wordt gebruikt in de Urus, RS Q8 en Bentayga, met verschillende vermogensniveaus. Met 640 pk - om Lamborghini niet te beledigen - en 2,3 ton is het geen kattenpis: 3,3 s van 0 tot 100 km/u en 300 km/u topsnelheid, met een weggedrag dat de norm zet in zijn klasse van raket-SUV's.

Tesla Model X Plaid

Als het om explosieve kolossen gaat, is de Tesla Model X het bekijken waard. Hij heeft een eivormige vorm, spectaculaire Falcon-achterdeuren en een revolutionair interieur met een "Yoke"-stuur en een enorm centraal scherm. De auto contrasteert met zijn acolieten uit die tijd, maar doet geen afbreuk aan de prestaties. Oordeel zelf: terwijl zijn "concurrenten" over het algemeen tussen de 625 en 650 pk hebben, biedt de Model X Plaid een piekvermogen van 1020 pk (en 1300 Nm). Dit betekent dat hij, ondanks zijn 2,6 ton, geen moeite heeft om de andere leden van deze Top 5 bij de start achter zich te laten met een aangekondigde 2,6 s om vanuit stilstand naar 100 km/u te gaan. De topsnelheid is met een goede 262 km/u toch iets minder spectaculair.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten