Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW ActiveHybrid X6

Door een beroep te doen op een V8 en een hybridesysteem dat ontworpen is in samenwerking met Daimler en GM, wordt de ActiveHybrid X6 de krachtigste vertegenwoordiger van het genre.

Prijs
NB

Door gebruik te maken van dezelfde 4.4-V8 als de X6 50i ontwikkelt de ActiveHybrid X6 78 pk en 180 Nm meer, voor een gemengd normverbruik dat 23 procent lager ligt (9,9 l/100 km in plaats van 12,8 voor de 50i). Beter nog: met 485 pk en maar liefst 780 Nm is deze X6 eenvoudigweg de krachtigste hybride personenwagen ter wereld.

De ECVT-overbrenging van de X6 is voorzien van drie elektromotoren. De eerste dient enkel om de motor te starten en om de oliepomp en de randorganen te bedienen, de tweede doet dienst als generator (91 pk, 260 Nm) en de derde (86 pk, 280 Nm) is de enige die de elektrische aandrijving verzekert. De bestuurder hoeft zich in de praktijk nergens mee bezig te houden. De sturing bekommert zich om alles, door te spelen met de vijf mogelijke combinaties (Drive, eDrive, eBoost en twee Charge-modi).

Afhankelijk van de omstandigheden wordt voor de aandrijving gekozen voor de benzinemotor, voor de elektromotor of voor een combinatie van beide. De batterij wordt opgeladen door ofwel de remmen, ofwel de benzinemotor wanneer die weinig wordt aangesproken. Vertrekken doet de ActiveHybrid X6 als een klassieke auto, dat wil zeggen met zijn benzinemotor. Rijden met de ActiveHybrid X6 verschilt niet van het rijden met een V8-versie: de werking is even zacht, terwijl de acceleraties, al zijn ze erg lineair, bijzonder kwiek zijn voor een bolide van dit formaat en dit gewicht (2.525 kilo).

Hybridesystemen zijn bijzonder geschikt voor krachtige auto's, want ze maken het mogelijk om bij het optrekken telkens de elektriciteit te gebruiken waarin de kinetische energie van de vertragingen werd omgezet. Natuurlijk zullen de groene jongens opperen dat het 'hybridiseren' van een V8 alleen goed is voor het merkimago en de sociale absolutie van de verwende eigenaars, maar hoe gegrond die opmerking ook is, ze doet geenszins afbreuk aan het feit dat deze ActiveHybrid X6 een technisch hoogstandje is.

U kunt de Eerste Test van de BMW ActiveHybrid X6 nalezen in autogids 786 van 19/12/2009.

In dit artikel : BMW, BMW X6

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker