Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X5

BMW introduceert de derde generatie van de X5. Vooral nieuwe uitrusting en krachtigere, maar niettemin zuinigere motoren moeten zijn aantrekkingskracht opnieuw aanzwengelen.

Prijs
NB

Het merk heeft geen risico's genomen met deze derde generatie. In vergelijking met de transformatie die hij onderging tussen de eerste en de tweede editie, kunnen we deze keer bijna meer spreken van een stevige restyling. Wat de versnellingsbak betreft, zijn alle versies van de X5, of ze nu twee- of vierwielaandrijving hebben, uitgerust met een achttrapsautomaat. Net als in de andere recente BMW-producten doet ook hier de Eco Pro-modus zijn intrede. Die ondersteunt een ecologische rijstijl door de sturing van motor en versnellingsbak aan te passen. Deze modus omvat een vrijloopfunctie tussen 50 en 160 km/h, die de aandrijfgroep loskoppelt wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat zonder te remmen.

Net als aan de buitenkant springen ook binnenin de aanpassingen niet in het oog. Nochtans zijn er meer dan je zou denken. Allereerst volgt het design van het dashboard de evolutie van in de gefacelifte 5-Reeks. En voor het eerst kunnen de passagiers op de achterbank even hard worden verwend als de voorste inzittenden, met stoelverwarming (435 euro), maar ook met een Comfort-achterbank. De X5 heeft ook recht op alle onlinediensten die zijn ingewijd door de 5-Reeks bij zijn facelift, dankzij het ConnectedDrive, dat het mogelijk maakt om smartphone-applicaties te integreren (iOs of Android) zoals Facebook, Twitter, het weerbericht, webradio's, Google Maps en uiteraard toegang tot je mailbox.

De BMW X5, die ontwikkeld is voor gebruik op de weg, is voortaan ook met tweewielaandrijving verkrijgbaar. Daarmee wordt hij nog aantrekkelijker voor de fleetmarkt. Voor datzelfde cliënteel biedt hij ook online- en conciërgediensten aan die werden ingewijd door de gefacelifte 5-Reeks, terwijl ook het aantal multimediafuncties wordt uitgebreid. De X5 past dus in zijn tijdsgewricht en is tegelijk comfortabeler dan voordien.

U kunt de Eerste Test van de BMW X5 nalezen in AutoGids 884 van 18/9/2013.

In dit artikel : BMW, BMW X5

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker