Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW Alpina B3 Bi-Turbo Touring Allrad

Er zijn altijd mensen die bereid zijn om een flinke meerprijs te betalen voor exclusiviteit. Als BMW-adept ben je dan aan het goede adres bij Alpina, bijvoorbeeld voor een B3 Touring Bi-Turbo Allrad.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Stel, je bent een Duitse premiumconstructeur en je wilt zoveel mogelijk marktniches dekken. Met een waterval aan nieuwe modellen en een eigen sportwagenafdeling (RS bij Audi, M bij BMW en AMG bij Mercedes) moet dat aardig lukken. Toch zijn er nog onafhankelijke tuners die een eigen, verschillend aanbod brengen: bij Audi heten ze (onder meer) Abt, bij Mercedes Brabus en bij BMW… Alpina. De twee laatste mogen zich zelfs officieel als constructeur onderscheiden van de andere tuners die in dezelfde vijver willen vissen.
Wat is dan hun strategie? Het ligt voor de hand dat ze iets anders willen/moeten bieden dan de ‘huistuners’ van het merk in kwestie. Bij Abt trekt men resoluut de sportieve kaart, terwijl Brabus mikt op het zeer rijke, exuberante of exclusieve marktsegment dat vooral populair is op de zogenoemde groeimarkten. Alpina van zijn kant wil zo’n beetje de ‘understatementexclusiviteit’ van BMW verpersoonlijken. Al meer dan vijftig jaar bieden stichter Burkard Bovensiepen en zijn opvolgers Alpina-afgeleiden aan van BMW’s. Het begon met dubbelecarburatorkits voor de toenmalige BMW 1500 en mondde, mede via de nodige successen in de autosport, uit in zeer eigenzinnige automobielen op basis van BMW-modellen, die hun plaats hebben veroverd op de (beperkte) markt van exclusieve automobielen.
Allereerst buigen we ons over de Alpina die gebaseerd is op de BMW 335i op benzine (verder in dit nummer volgen twee dieselmodellen). Die wordt uiteraard aangedreven door de drukgevoede drieliter die je ook in de gewone BMW-modellen terugvindt, maar hier werd hij nog een beetje ‘opgekieteld’. Deze B3 Bi-Turbo is zowel te krijgen in berline- als in breaklivrei (ook hier Touring geheten), terwijl de coupéversie naar analogie van de nieuwe nomenclatuur bij BMW voortaan door het leven gaat als B4. Een Alpina B3 Gran Turismo is voorlopig nog niet gepland, maar wat niet is, kan nog komen... Misschien zal Alpina echter eerder een 4-Reeks Gran Coupé verkiezen om aan te sleutelen.
Stel, je bent een Duitse premiumconstructeur en je wilt zoveel mogelijk marktniches dekken. Met een waterval aan nieuwe modellen en een eigen sportwagenafdeling (RS bij Audi, M bij BMW en AMG bij Mercedes) moet dat aardig lukken. Toch zijn er nog onafhankelijke tuners die een eigen, verschillend aanbod brengen: bij Audi heten ze (onder meer) Abt, bij Mercedes Brabus en bij BMW… Alpina. De twee laatste mogen zich zelfs officieel als constructeur onderscheiden van de andere tuners die in dezelfde vijver willen vissen.
Wat is dan hun strategie? Het ligt voor de hand dat ze iets anders willen/moeten bieden dan de ‘huistuners’ van het merk in kwestie. Bij Abt trekt men resoluut de sportieve kaart, terwijl Brabus mikt op het zeer rijke, exuberante of exclusieve marktsegment dat vooral populair is op de zogenoemde groeimarkten. Alpina van zijn kant wil zo’n beetje de ‘understatementexclusiviteit’ van BMW verpersoonlijken. Al meer dan vijftig jaar bieden stichter Burkard Bovensiepen en zijn opvolgers Alpina-afgeleiden aan van BMW’s. Het begon met dubbelecarburatorkits voor de toenmalige BMW 1500 en mondde, mede via de nodige successen in de autosport, uit in zeer eigenzinnige automobielen op basis van BMW-modellen, die hun plaats hebben veroverd op de (beperkte) markt van exclusieve automobielen.
Allereerst buigen we ons over de Alpina die gebaseerd is op de BMW 335i op benzine (verder in dit nummer volgen twee dieselmodellen). Die wordt uiteraard aangedreven door de drukgevoede drieliter die je ook in de gewone BMW-modellen terugvindt, maar hier werd hij nog een beetje ‘opgekieteld’. Deze B3 Bi-Turbo is zowel te krijgen in berline- als in breaklivrei (ook hier Touring geheten), terwijl de coupéversie naar analogie van de nieuwe nomenclatuur bij BMW voortaan door het leven gaat als B4. Een Alpina B3 Gran Turismo is voorlopig nog niet gepland, maar wat niet is, kan nog komen... Misschien zal Alpina echter eerder een 4-Reeks Gran Coupé verkiezen om aan te sleutelen.

In dit artikel : Bmw Alpina, Bmw Alpina B3

Geschreven door op