Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Cadillac CTS-V

Geschreven door Olivier Duquesne op

Zonder enige twijfel is de CTS een van de beste Cadillacs ooit, toch was hij tot nog toe weinig succesvol in Europa. Misschien kan de ultieme motorversie, de CTS-V, daarin enige verandering brengen?

Prijs
NB

Sinds enige tijd heeft GM's prestigemerk Cadillac extra krachtige topmodellen, gekenmerkt door het achtervoegsel -V. Voor zijn nieuwe CTS-V ging Cadillac weer een stap verder op het vlak van vermogen en agressie. De combinatie van zo'n 6,2 liter longinhoud en drukvulling geven behoorlijk fenomenale cijfers: 594 pk (415 kw) bij 6.100 o/m en 747 Nm koppel bij 3.800 o/m. De enige mechanische versnellingsbak die dit beestige geweld aankan, is een Tremec-zesbak, maar voor hetzelfde geld kun je ook een zestrapsautomaat met schakellepels krijgen. De topsnelheid wordt dan wel elektronisch begrensd tot 275 km/h, terwijl onze manuele versie doortrekt tot 310 km/h als de weg lang, vrij en goed genoeg is.

De geavanceerde ophanging is in het geval van deze V-versie ook voorzien van GM's gestuurde schokdemping Magnetic Ride Control. De bestuurder kan kiezen tussen twee afstellingmodi: Tour en Sport. Achter de negentienduimvelgen - met speciaal voor deze CTS-V door Michelin ontwikkelde Pilot Sport 2-banden in de maat 255/40 vooraan en 285/35 achteraan - schuilen supergrote, geventileerde en geperforeerde remschijven met Brembo-remklauwen met vooraan zes zuigers en achteraan vier. Deze Cadillac stopt dus even sterk als hij accelereert.

Met een druk op de startknop begint de oer- Amerikaanse V8 door de vuistdikke uitlaten uitnodigend te gorgelen. De Tremec-versnellingsbak is nog koppiger en trager dan een stuurse ezel. Snel schakelen is er dan ook niet bij, zodat we blijven steken op 5 seconden rond voor de sprint naar 100 km/h en net 23 seconden voor de kilometer vanuit stilstand. De grootste verrassing is echter het zeer nauwkeurige en gevoelige stuur, waarmee je de snedige voortrein tot op de millimeter kunt plaatsen.

Je kunt zeggen dat GM het noodlot tart door nu juist, tijdens zijn grootste crisis aller tijden, de beste auto's te beginnen bouwen, maar het heeft er natuurlijk ook alles mee te maken dat tot voor kort (en dat decennia lang) heel wat verkeerde beslissingen zijn genomen. In elk geval is deze CTS-V de beste Cadillac die wij ooit hebben gereden, en kan hij op heel wat terreinen de concurrentie aan met zijn meest prestigieuze tegenstanders, voor een prijs buiten alle concurrentie. Zijn verenkleed zal voor sommigen wat te opvallend zijn, maar een coole exclusieveling is hij altijd: of je er nu op de racetrack mee verschijnt of op de inrit van het meest mondaine casino, nergens valt hij uit de toon. Dat hebben we ooit anders geweten...

U kunt de Korte Test van de Cadillac CTS-V nalezen in AutoGids 789 van 20/01/2010.

In dit artikel : Cadillac, Cadillac CTS

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker