Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot iOn

De Peugeot iOn is in feite niet meer dan een Mitsubishi iMiev met een leeuwenlogo op de neus. Dat maakt deze volledig elektrisch aangedreven stadsauto er echter niet minder interessant op.

Prijs
NB

De Peugeot iOn is net als zijn technisch identieke neef, de Citroen C-Zero, een kloon van de elektrische iMiev. De iOn ziet eruit als een kleine eenvolumer, met een lengte van 3,48 meter en een riante wielbasis van 2,55 meter, die voldoende interieurruimte voor vier volwassenen garandeert. Bij het starten en tijdens de eerste meters is het meest verrassende natuurlijk de stille werking, wat in het begin wat verwarrend kan zijn. Als je daarmee rekening houdt, word je verrast door het gemak waarmee de auto het verkeer volgt, daarbij goed geholpen door het potentieel van zijn elektromotor. Die ontwikkelt 47 kiloWatt (64 pk) en 180 Nm, waarbij dat maximumkoppel beschikbaar is van bij het 'stationaire' toerental.

De motor, die geen versnellingsbak heeft en de wielen rechtstreeks aandrijft, reageert onmiddellijk en zonder koppelonderbrekingen. Hij klimt lineair in de toeren tot bij de maximumsnelheid van 130 km/h. In optimale omstandigheden geeft de constructeur een rijbereik op van 130 kilometer. Bij een reëel gebruik moet je echter rekenen op zo'n tachtig kilometer. Opladen duurt trouwens ongeveer zes uur aan een gewoon stopcontact, maar een snellader kan de batterijen tot tachtig procent van hun capaciteit herladen in een half uurtje.

Natuurlijk biedt deze elektrische stadsauto door zijn smalle en hoge koetswerk niet het rijgedrag of het zitcomfort van een traditionele stadsauto, maar als dat de enige punten zijn waarop de auto nog moet evolueren, kunnen we alleen maar zeggen dat hij al erg goed ontwikkeld is... Al is er natuurlijk ook nog de kostprijs. Daarvan weten we al dat de prijs proportioneel zou moeten dalen naarmate de productievolumes toenemen. Op dit moment stelt Peugeot de wagen ter beschikking voor een maandelijkse huurprijs van 500 euro, met gebruikskosten die volgens de autobouwer minder dan 1,50 euro per honderd kilometer zouden bedragen.

U kunt de Eerste Test van de Peugeot iOn nalezen in autogids 796 van 28/04/2010

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker