Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / De favoriete auto van de Belg in 2020

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-01-2021

We kunnen de balans opmaken van 2020, met natuurlijk een sterk gedaalde verkoop, maar met ook nog enkele aanwijzingen over de lievelingsauto's van de Belgen. En het is niet per se de VW Golf die we willen.

431.491 nieuwe auto's zijn er in België ingeschreven in 2020. Het is een aanzienlijke daling van 21,55% tegenover 2019, toen we nog 550.003 nieuwe auto's mochten verwelkomen. Toch kunnen we enkele conclusies trekken over het Covid-jaar, dat nu achter de rug ligt (maar de pandemie helaas nog niet). Zo bevestigt de verdeling van soorten aandrijflijnen de groei van hybride en elektrische wagens, maar dat betekent niet dat diesel nog aan populariteit heeft verloren. De verdeling ziet er nu als volgt uit:

  • 2019 - benzine 61,6%, diesel 31,4%, hybride 4,7%, elektrisch 1,6%, andere 0,66%
  • 2020 - benzine 51,8%, diesel 33,0%, hybride 10,9%, elektrisch 3,5%, andere 0,9%

Een verhoging van het marktaandeel van de hybrides die ze te danken hebben aan de bedrijfsvloten, waar nu een op de 5 auto's (20,5%) van een elektromotor is voorzien (volledig elektrisch of hybride) tegenover amper 6,9% bij de particulieren.

SUV's aan de top

Bij de segmenten blijft de SUV aan de top met een marktaandeel van 41,88%. Vooral de compacte (23,13%) en kleine SUV's (14,38%) zijn erg populair. De gezinswagens halen nog 27,31% van de nieuwe inschrijvingen in 2020, tegenover 15,12% voor de breaks en 5% voor de monovolumes, die steeds meer worden verwaarloosd. Het is belangrijk om op te merken dat de gemiddelde CO2-uitstoot in 2020 weer is gedaald, met nu een waarde van 107,9 g/km, tegenover 121,2 g/km in 2019, 134,7 g/km in 2010 en 167 g/km in 2000. Een theoretische daling die ongetwijfeld is te danken aan de hybrides.

Vive la France

Het is niet de Golf die de eerste plaats neemt in België, maar de Citroën C3. De Franse stadswagen wint het van de Fiat 500, voor de Volkswagen Golf. De rest van de top 10 bestaat uit de Renault Clio, Mercedes A-Klasse, Skoda Octavia, Volvo XC40, Peugeot 208, Mini Cooper en de Renault Captur. Er zijn echter wel verschillen tussen de gewesten. De Brusselse top 5 bestaat uit de Mercedes A-Klasse, Fiat 500, Citroën C3, Peugeot 208 en de Volvo XC40. In Wallonië wint de C3 het dan weer van de Dacia Duster, Dacia Sandero, Fiat 500 en de Peugeot 208. Terwijl de Golf wel op kop staat in Vlaanderen, voor de XC40, Octavia, C3 en A-Klasse. Merk op dat de leasemaatschappijen vooral in Vlaanderen en Brussel zitten, wat een invloed heeft op het modellenklassement.

De gegevens die zijn gebruikt voor dit artikel zijn geleverd door Febiac en kunnen verschillen van die in het artikel van 28/12/2020 over de top 20 qua verkopen in België, waarvoor we HLN als bron hebben gebruikt.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten