Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën C3 1.0 & 1.2 VTi

Geschreven door Julien Matagne op

Om de gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen maakt de driecilinder-benzine van PSA, die werd geïntroduceerd door de Peugeot 208, nu ook zijn opwachting onder de kap van de Citroën C3.

Prijs
NB

In zijn programma om de uitstoot van broeikasgassen terug te schroeven wil de Europese Commissie de gemiddelde CO2- uitstoot voor nieuwe personenwagens verminderen tot 95 g/km in 2020, tegenover 137,5 g/km nu. Tegen 2015 zou dat gemiddelde al op 130 g/km moeten liggen. Geen tijd te verliezen dus voor PSA, dat al modellen in zijn gamma heeft met hybride en zelfs elektrische aandrijving, maar ook zijn conventionele motoren moet optimaliseren om die doelstellingen te behalen.

Vandaar de komst van de 1.0 en 1.2 VTi, die de 1.1 en de 1.4 vervangen onderaan in het benzinegamma. Deze nieuwe motoren, die PureTech werden gedoopt, worden gebouwd in Frankrijk, in de fabriek van Trémery, niet ver van Metz. Het is de grootste motorenfabriek van diesels ter wereld – de 1.6, 2.0 en 2.0 HDi worden er geproduceerd – en de op drie na grootste van de wereld tout court. Een soortgelijke fabriek bevindt zich in Douvrin, onder Roubaix. Daar zal de drukgevoede variant worden geassembleerd.

In dit artikel : Citroën, Citroën C3

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker