Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Citroën C3 1.6 e-HDi 92, Ford Fiesta 1.6 TDCi 95 ECOnetic, Kia Rio 1.4 CRDi 90, Peugeot 208 e-HDi 92, Renault Clio 1.5 dCi 90 en Volkswagen Polo 1.4 CRTDI 90 BMT : Kleine werkmieren

Ook de zogenoemde veelzijdige stadsauto’s worden in ons land nog vaak besteld met een diesel in het vooronder, waarmee ze zich ontpoppen als kleine kilometervreters – de ene al met meer succes dan de andere...

Overzicht :

Langzaamaan wint de benzinemotor weer terrein op de Europese markt, inclusief de onze. Daar zijn verschillende redenen voor: enerzijds wordt het prijsverschil aan de pomp ten opzichte van diesel steeds kleiner, anderzijds weten moderne benzines hun dorst beter te beperken dankzij de toepassing van rechtstreekse injectie en drukvoeding. Dat gezegd zijnde neemt diesel nog steeds ruim 65 procent van de markt voor zijn rekening.

Zelfs in het B-segment – dat van de auto’s die a priori bestemd zijn voor verplaatsingen in en rond de stad – blijft de consument een zwak hebben voor zelfontbranders. Heel erg verwonderlijk is dat niet, want deze veelzijdige stadsauto’s worden almaar ruimer en dus comfortabeler, waardoor ze zich ook steeds beter lenen tot middellange verplaatsingen. Reden te meer voor veel constructeurs om te blijven investeren in de ontwikkeling van dieselversies.

Ook Volkswagen blijft in diesel geloven. Je moet al een kenner zijn om de pas vernieuwde Polo te onderscheiden van zijn voorganger, maar onder de motorkap maakt de 1.6 TDI plaats voor een volledig nieuwe 1.4 TDI-driecilinder. Tegelijk wordt de nieuwe Polo bedacht met een hele rist aan rijhulp- en connectiviteitssystemen, om zich te kunnen onderscheiden in een segment waarin de concurrentiestrijd steeds heviger woedt.

Het leek ons dan ook opportuun om de Polo te confronteren met de ‘zwaargewichten’ in dit segment: de Citroën C3 – die ondanks zijn leeftijd nog steeds verleidt met zijn guitige, bolronde snoet – en de jongere en pittiger gelijnde Peugeot 208 en Renault Clio, de sober maar heel ‘Europees’ ogende Kia Rio en tot slot de grote favoriet van deze zeskamp – rekening houdende met zijn commerciële succes en zijn overwinning bij de vorige vergelijkende test – de Ford Fiesta.

Aangezien de nieuwe Opel Corsa en de gefacelifte Toyota Yaris – nog twee modellen die traditioneel goed scoren op onze markt – nog maar net voorgesteld zijn, konden we ze niet meenemen in deze vergelijking, maar het zou dus best wel eens kunnen dat de kaarten in het B-segment over enkele maanden herschud worden.

Geschreven door op