Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën ë-C4: Meteen onder stroom

Geschreven door Ken Divjak op

De C4 volgt niet alleen het vroegere model met dezelfde naam én de eigenzinnige C4 Cactus op, er wordt meteen ook een elektrische versie van gelanceerd. Die ë-C4 moet onder andere de concurrentie aangaan met de Volkswagen ID.3.

37.635 €

Zelfs als je de elektrische bestelwagens (Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e en Peugeots e-Expert en e-Boxer), hun afgeleides voor personenvervoer (Citroën ë-Spacetourer en Peugeot e-Traveller) en de ‘zoemmobiel’ Ami buiten beschouwing laat, heeft PSA al vijf volledig elektrische modellen in de aanbieding: de DS 3 Crossback E-Tense, de Opels Corsa-e en Mokka-e en de Peugeot e-208 en e-2008, allemaal op het CMP-platform van de Franse groep, dat zowel geschikt is voor verbrandingsmotoren als voor elektrische aandrijving. Logisch dus dat het nieuwste model van Citroën, de cross-over C4, die eveneens van die basis gebruikmaakt, ook van bij het begin te krijgen is als EV, naast de PureTech- en BlueHDi-versies op benzine en diesel.

Over die ‘gewone’ C4, en dus ook over de wat aparte look van Citroëns nieuwste, hadden we het al in AG 1072, maar ondertussen konden we ook rijden met deze full electric variant, die bedacht werd met het voorvoegsel ‘ë-‘ en die zich uiterlijk enkel onderscheidt met de desbetreffende logo’s, een specifieke decoratie op de binnenste deurpanelen en wielen die volgens Citroën speciaal ontwikkeld werden om energie te besparen. En goed nieuws: doordat van bij het begin rekening werd gehouden met deze elektrische versie, hoeft de ë-C4 niets aan koffervolume in te boeten tegenover de benzine- en dieselversies (380 tot 1.250 liter), en behoudt hij zelfs het compartiment onder de vloer waar je in dit geval de laadkabels (eentje voor een klassiek stopcontact en een dubbel Type 2-exemplaar voor een wisselstroomlaadpunt) netjes kunt opbergen.

Hoewel de nieuwe C4 gebaseerd is op een platform dat dienstdoet voor een hele rist modellen van de groep, pakt hij, zoals het een goede Citroën betaamt, uit met verschillende eigenzinnigheden – en dan hebben we het niet zozeer over zijn verhoogde postuur of over zijn aparte uiterlijk, waarvan we de appreciatie aan ieders persoonlijke smaak overlaten. Neen, we denken dan aan de Advanced Comfort-voorstoelen, met een extra dikke vulling om het comfort tijdens lange ritten te vergroten, of aan de schokdempers met hydraulische aanslagpunten, die hetzelfde doel voor ogen hebben. Dingen die we al kennen van de benzine- en diesel-C4 en waarop ook de ë-C4 uiteraard recht heeft.

  • Originele look
  • Binnenruimte en koffer
  • Oplaadmogelijkheden
  • Polariserende look
  • Meerprijs t.o.v. PureTech
  • Materiaalkeuze

In dit artikel : Citroën, Citroën C4

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker