Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Citroën C5: nieuwe generatie op komst

Geschreven door Jean-François Christiaens op 29-06-2017

Xavier Peugeot, de productverantwoordelijke van Citroën, heeft bevestigd dat het merk werkt aan een grote berline die het roer moet overnemen van de C5. Die krijgt een origineel uiterlijk, geïnspireerd op dat van de concept Cxperience.

In de zijlijn van de presentatie van de nieuwe C3 Aircross heeft Xavier Peugeot bevestigd aan onze collega’s van Automotive News Europe dat Citroën niet van plan is om de markt van de traditionele berlines in het D-segment te verlaten, ondanks de productiestop van de huidige C5. “Wij hebben nog altijd ideeën voor auto’s voor het D-segment,” zo bevestigde hij, terwijl hij verwees naar de concept Cxperience op het jongste salon van Parijs. “Binnen het D-segment zal Citroën duidelijk iets te bieden hebben,” zo voegde hij nog toe. Hij ging zelfs nog verder door te zeggen dat de berlines van Citroën de volgende modellen zijn die volledig worden vernieuwd na de lancering van de SUV’s C3 Aircross en C5 Aircross de afgelopen weken.

Twee volumes

Dit soort statige berlines is niet alleen cruciaal om professionele klanten te verleiden, maar ze maken ook deel uit van het DNA van het merk Citroën, zo voegde Peugeot toe, waarna hij verwees naar de legendarische DS, CX en XM. Net zoals die modellen en de concept Cxperience zou de toekomstige C5 berline geen drievolumeberline meer zijn. Door de kofferbak van de huidige C5 te vervangen door een grote achterklep zou hij weer aansluiten bij het typische tweevolumeprofiel. Op technisch vlak zou deze toekomstige generatie het modulaire platform EMP2 van de PSA-groep overnemen in zijn versie met de langste wielbasis (2,84 meter, zoals in de nieuwe Peugeot 5008) om zoveel mogelijk beenruimte achterin vrij te maken. Dit platform zou de toekomstige Franse berline bovendien de mogelijkheid geven om ook uit te pakken met een plug-in hybride afgeleide. Het is echter wel definitief gedaan met de hydropneumatische ophanging die zo lang de identiteit Citroën heeft bepaald. Met de stop van de huidige C5 is die voorgoed van de markt verdwenen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten