Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Citroën Xsara 2.0i VTS, Ford Focus ST 170, Honda Civic Type-R & Toyota Corolla T-Sport: Een nieuwe GTI-golf ?

Geschreven door Bert Troubleyn op

Hoewel de GTI bijna een anachronisme is geworden, werden onlangs weer drie pareltjes in deze klasse gelanceerd: een Honda, een Ford en een Toyota. De Xsara VTS weert zich als een duivel in een wijwatervat...

Het is jammer dat we met een bedenkelijke noot moeten afronden, maar je gaat je afvragen wat de esthetisch discrete, maar bijzonder snelle Corolla in dit gezelschap komt doen. Zijn behoorlijk verbijsterende motor bedien je vanop de bestuurdersplaats van een gewone middenklasser. In tegenstelling tot de Civic, die in driedeurslivrei 3 centimeter lager is, behoudt de Corolla T Sport zijn dominante zithouding. De stoel zakt net zo weinig als je het stuur zelf kan verstellen. Je zit in deze compacte (super)sportieveling dus echt niet goed en je krijgt af te rekenen met een nukkige versnellingsbak. En dat is heus niet alles... Zijn demping is veel te slap, hij “ondergaat” het reliëf van de weg en moet onmiddellijk een beroep doen op zijn stabiliteitscontrolesysteem. Het lijkt wel alsof Toyota hierop heeft willen anticiperen, want het VSC is niet uitschakelbaar: van een bekentenis gesproken!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker