Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Cupra Formentor e-Hybrid 204?

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Formentor, het eerste model dat exclusief als Cupra bestaat, is te krijgen in twee plug-inhybrideversies. Kan de basis-PHEV van 204 pk overtuigen? Dat is de vraag die onze webredacteur Frédéric Kevers zich stelde.

48.460 €
  • Score redactie /20

Aanvankelijk werd de naam Cupra gebruikt om de performante of ‘wilde’ versies van Seat-modellen aan te duiden. Nu is het een apart merk dat iets hoger gepositioneerd werd dan de historische Spaanse constructeur. In eerste instantie stelde Cupra zich tevreden met het recyclen van Seat-modellen door ze wat meer pit te geven. Daar kwam verandering in met de Formentor, het eerste model zonder Seat-tegenhanger. Deze cross-over heeft een brede waaier van aandrijfgehelen, waaronder twee oplaadbare hybrideversies. Eens kijken wat zo’n PHEV-Formentor voor mij waard is.

Leuk

Blog test - Cupra Formentor PHEV - Review AutoGids

Deze Formentor, een perfecte synthese van wat een cross-over zou moeten zijn, is een auto van het formaat van een middenklasser met de uitstraling van een SUV, een grotere bodemvrijheid en een motorkap die kracht uitstraalt, om nog maar te zwijgen van de gebruikelijke wielkastranden en andere addenda in kunststof die avontuurlijk ogen, maar niet te veel. Persoonlijk vind ik de lijn zeer geslaagd en evenwichtig, en ik stel het op prijs dat de Formentor in tegenstelling tot een klassieke SUV absoluut gezien niet overdreven hoog is (slechts 1,52 m). Bovendien doet de rijhouding meer denken aan die in een Seat Leon dan aan die in een Tarraco.

De styling van het interieur sluit niet helemaal aan bij die van het koetswerk, maar het geheel ziet er toch aangenaam uit. Er zijn wel wat onvolmaaktheden, maar daar kom ik nog op terug. Wat de binnenruimte betreft, is er meer dan genoeg plaats voor de benen van mijn twee kinderen in hun kinderzitjes. Het panoramische dak is het vermelden waard, want de bengels vinden het leuk en het voegt een welkome hoeveelheid licht toe aan een alles bij elkaar vrij somber interieur. De koffer is niet gigantisch – 345 liter volgens de constructeur – maar vertoont eenvoudige en makkelijk te benutten vormen.

Van een merk dat beweert meer upmarket te zijn dan het ‘gewone’ Seat, verwachtte ik wel wat qua rijsensaties, en ik kan niet zeggen dat ik echt teleurgesteld was. Deze plug-inhybride Formentor komt echter het best tot zijn recht... in de stad. Met een reëel zuiver elektrisch rijbereik in en rond de stad van zo’n 40 km – het gros van mijn verplaatsingen – zal ik niet vaak hoeven te tanken, en kan ik in alle stilte en sereniteit rijden terwijl de meisjes naar hun favoriete muziek kunnen luisteren. En aangezien het opladen thuis niet al te lang duurt – reken op ongeveer 3 uur om van 10 naar 90% te gaan aan een huishoudelijk stopcontact van 3,6 kW, voldoet hij aan mijn criteria. Voor langere ritten is er nog altijd de benzinemotor.

Jammer

Blog test - Cupra Formentor PHEV - Review AutoGids

Het plaatje is echter niet in alle opzichten idyllisch. Een plug-inhybride heeft een zeer hoog gewicht. Met bijna 1.700 kg op de weegschaal is het gecumuleerde vermogen en koppel van 204 pk en 330 Nm niets te veel, en zodra de elektromotor er de brui aan geeft bij gebrek aan stroom, heeft de kleine 1.4-turbo van 150 pk moeite om de vaart erin te houden. Bovendien zorgt de onvolmaakte sturing van de gerobotiseerde 6-versnellingsbak ervoor dat hij iets te vaak in de toeren wordt gejaagd, met een geluid dat verre van flatterend is. Wie het wat meer ‘caliente’ wil, moet opteren voor de 2.0 TSI-benzineversie met 190 pk en de 7-traps-DSG. Om nog maar te zwijgen van de VZ5 met zijn bruisende vijfcilinder.

Een ander minpunt voor een merk dat hoger in de markt wil staan dan Seat, is dat de kwaliteit van de afwerking niet uitzonderlijk is – er zijn nog altijd meer harde dan zachte materialen. Bovendien zijn de deuren erg licht te hanteren en missen ze dat ‘gedempte’ gevoel wanneer je ze dichtslaat. Dat probeert Cupra wel te verbergen met een overwegend antracietkleurige en zwarte look, nauwelijks opgefleurd door een streepje oranje sfeerverlichting en een paar bronskleurige accenten, maar voor mij mocht het iets meer zijn. Van een ‘Latijns’ en sportief-chic merk hoopte ik op een beetje meer vrolijkheid en warmte.

Maar het grootste struikelblok voor mij is de gebruikersinterface. Cupra volgt de trend van de Volkswagen-groep en kiest voor een volledig tactiele bediening. Of het nu gaat om infotainment of basisfuncties – airco, audiovolume – je moet altijd via het aanraakscherm en de niet altijd even intuïtieve menu's passeren. Wat de gebruiksvriendelijkheid en vooral de veiligheid niet ten goede komt. Jammer, want het display is mooi en de personaliseringsmogelijkheden zien er goed uit.

Dus?

Laten we duidelijk zijn, deze Cupra Formentor e-Hybrid 204 is een goede auto, maar niet genoeg om de meerprijs ten opzichte van een 1.5 TSI met 150 pk te rechtvaardigen. 7.000 euro en 150 kg meer is te veel. Ik beoordeel een auto vooral op zijn intelligentie bij dagelijks gebruik. Maar de onintuïtieve, volledig tactiele interface, de te kleine koffer die vol ligt met oplaadkabels en de verbrandingsmotor die geen plezier biedt wanneer hij niet wordt ondersteund door zijn elektrische tegenhanger, zijn allemaal onaanvaardbare minpunten.

Voor een particuliere eigenaar, zonder de fiscale stimuli die voorbehouden zijn aan professionals, neemt de keerzijde van de medaille van deze plug-inhybride Cupra Formentor de bovenhand en verdwijnen de kwaliteiten van het model naar de achtergrond.

In dit artikel : Cupra, Cupra Formentor

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker