Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Dacia Duster Eco-G 100 - opgepoetst goudhaantje

Geschreven door Laurent Blairon op

Na bijna twee miljoen verkochte exemplaren is de Dacia Duster nog altijd immens populair. Dankzij alweer een oordeelkundige evolutie blijft deze slimme charmeur de concurrentie op de zenuwen werken...

Prijs
NB

Concept

Ook na de facelift is en blijft de Dacia Duster blijft een SUV uit het C-segment met het prijskaartje van het B-segment. Verrassend genoeg heeft geen enkele andere constructeur dit tactische voorbeeld gevolgd, dat nochtans bijzonder lucratief blijkt te zijn: sinds 2010 werden er 1.928.070 exemplaren van verkocht – en dan hebben we het alleen nog maar over de wagens die het merklogo van Dacia dragen. Nu krijgt voert het de Roemeense Renault-dochter een paar moderne tweaks door om een vervolg te breien aan dat succesverhaal.

Aan de buitenkant zijn die evoluties vooral terug te vinden in de ledkoplampen en hun nieuwe Y-signatuur. Hiermee is de Duster ook de eerste Dacia die kan pronken met richtingaanwijzers die gebruikmaken van ledtechnologie. Samen met de nieuwe velgen van 16 en 17 duim en de nieuwe achterspoiler zorgt deze ecoverlichting naar verluidt voor een CO2-besparing tot 6 g/km. En dan hebben we meteen de belangrijkste verbeteringen gehad. Voor de rest gaat het slechts om details. Zo zijn de voorste delen van de dakrails voortaan van zwart plastic, om te voorkomen dat ze krassen zouden oplopen bij het offroaden.

In het interieur zijn er nieuwe bekledingen en nieuwe hoofdsteunen (overgenomen van de Sandero), die ergonomischer zijn en het zicht van de achterpassagiers minder belemmeren, maar ook een gloednieuwe middenconsole met een verstelbare armsteun (en met afhankelijk van de versie twee USB-aansluitingen om de achterpassagiers wat power te geven), evenals een nieuw aanraakscherm in het midden van het dashboard. Dit laatste heeft een diameter van 8 duim en is beschikbaar in twee versies, met of zonder navigatie, waarbij de tweede vooral de rol van smartphoneduplicator speelt dankzij de compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto. Ook nieuw zijn de van achtergrondverlichting voorziene bedieningsknoppen voor de cruisecontrol die gegroepeerd zijn op het stuurwiel. Subtiel detail: een echte (metalen) voetsteun ontlast voortaan de linkervoet.

Review 2021 Dacia Duster facelift - AutoGids

Rijgedrag

De vernieuwde Duster kan rekenen op twee generaties TCe-benzinemotoren: enerzijds de 1.0 TCe 90 (met 999 cc en een meerpuntsinspuiting) en anderzijds de recente 1.3 TCe (met rechtstreekse inspuiting en 130 of 150 pk). De eerste is ook verkrijgbaar in een versie die draait op lpg: de Eco-G 100. Tot slot is er ook nog een diesel, de dCi 115. Geen grote verrassingen dus, behalve dat de automatische versnellingsbak terugkeert in het gamma, maar alleen in combinatie met de TCe 150. In dit geval gaat het om de EDC-zestrapsautomaat, waarvan de afstelling gericht is op het besparen van brandstof. Deze aandrijflijn stuwt de Duster tot een top van bijna 200 km/u.

We konden de opgefriste Duster testen in het Franse departement Oise, waar hij blijk gaf van heel wat rijplezier, ondanks enkele voelbare ontwerpbeperkingen, zoals zijn te lichte stuurinrichting en zijn rolneiging. Op minder goede wegen wordt deze soepelheid dan weer een pluspunt. De rijpositie zal nooit ideaal zijn voor lange mensen, maar ondraaglijk wordt het nooit, verre van. Ondanks zijn leeftijd onderscheidt de in Pitesti (Roemenië) gebouwde SUV zich vooral door het grote gemak waarmee hij zich door het stadscentrum manoeuvreert, met plankgas kilometers vreet op de snelweg of onverharde paden trotseert.

Hoewel de krachtigste motorversies hem goed afgaan, was het andermaal de Eco-G 100 die ons het meest wist te verrassen. Een ‘economische’ keuze bij uitstek, dus allesbehalve sensationeel, maar hij blijkt wel bijzonder gewillig voor een ‘duizendje’. De grote vooruitgang is hier dat de lpg-tank met 16,2 liter werd vergroot en nu dus bijna 50 liter van dat vloeibaar gemaakte gas kan slikken. Niet slecht, in combinatie met zijn benzinetank van 50 liter. In theorie belooft deze kilometervreter een royaal rijbereik van niet minder dan 1.235 kilometer… Bovendien heeft Dacia de lpg-integratie ook zorgvuldig uitgevoerd, met een moderne schakelaar en een ‘dubbele brandstofmeter’ op het dashboard.

2021 - Dacia Duster facelift

Verdict

In België handhaaft de invoerder het instapniveau Access om de Duster te kunnen aanbieden voor 13.190 euro met de TCe 90. De overige drie niveaus (Essential, Comfort en Prestige) doen de basisprijs gestaag stijgen tot maximaal 22.690 euro in het geval van de TCe 150 4WD. De tariefverhoging is miniem en Dacia verzekert in ieder geval dat de klant er meer voor in de plaats krijgt dan voorheen. De zeer interessante Eco-G 100, leverbaar vanaf het derde uitrustingsniveau, wordt verkocht voor dezelfde prijzen als de TCe 90, vanaf 16.490 euro. In de loop van 2022 lanceert Dacia nog een topversie (Extreme) met een virielere uitstraling (donkere kleuren en feloranje accenten).

Vóór de overgang naar een nieuwe, (gedeeltelijk) geëlektrificeerde en waarschijnlijk minder goedkope generatie (rond 2024) biedt de goede oude Duster nog altijd meer auto voor een bijna gelijkwaardig budget. Toegegeven, hij lijkt ook steeds spartaanser in vergelijking met andere nieuwe modellen, maar in een tijd waarin de prijzen van auto’s (en veel andere goederen) onder druk van elektrificatie omhoogschieten, is het verrassend – én geruststellend – dat je je op dit prijsniveau nog altijd een goede SUV kunt veroorloven. En met nieuwe Dacia-logo's – gedaan met de 'flesopener' op het radiatorrooster en de achterklep – vanaf 2022 zal hij charmanter zijn dan ooit.

Review 2021 Dacia Duster facelift - AutoGids

 

  • Geslaagde look (nieuwe koplampen)
  • Meer comfort (ergonomie)
  • Robuust platform…
  • … maar stilaan verouderd
  • EDC alleen op topversies
  • 4WD alleen met manuele versnellingsbak

In dit artikel : Dacia, Dacia Duster

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker