Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Rolls-Royce Cullinan Black Badge?

Geschreven door Vincent Joye op

Toen onze redactiedirecteur Vincent Joye een verlengd weekend mocht doorbrengen met een Rolls-Royce Cullinan Black Badge, was dat niet tegen zijn zin. Het merk doet immers nog altijd dromen, en hij was er dan ook op gebrand er kennis mee te maken…

Het komt niet vaak voor dat we op de redactie een auto van deze standing kunnen testen. Dus ja, ik geef toe dat het idee om achter het stuur van dit juweeltje van bijna een half miljoen euro te kruipen, me enige stress bezorgde. Maar tegen alle verwachtingen in overviel me een heel andere sensatie zodra ik in de auto was gestapt: een absoluut zengevoel.

Leuk

Blog / Rolls-Royce Cullinan Black Badge / AutoGids

De Rolls-Royce Cullinan maakt indruk met zijn lengte van 5,3 meter en zijn breedte van bijna 2,2 meter. Toch ziet hij er esthetisch uit en sluit hij designgewijs aan bij de andere modellen van het merk. Bovendien voegt de Black Badge-uitvoering een vleugje sportiviteit toe die ik wel kan smaken. Met zijn wielen van 22 duim en zijn rode remklauwen die voor contrast zorgen, het zwart dat heel de auto overheerst tot aan de Spirit of Ecstasy (in chroomzwart) toe, en het gele biesje dat over heel de lengte van de auto loopt, rij je niet onopgemerkt voorbij. Onder de motorkap is echter weinig of geen verandering te vinden (maar was dat dan nodig…?): de V12 van 6,7 liter die bijna 600 pk ontwikkelt, stuwt de auto nog altijd in 5,2 seconden naar 100 km/u. Ja, de Cullinan Black Badge is ook een sportieveling.

Maar de echte luxe van deze Rolls-Royce zit wellicht binnenin verstopt. Het interieur is smaakvol verwezenlijkt en combineert voornamelijk leder met carbon. Van blingbling is helemaal geen sprake. In deze Black Badge-versie voert ook vanbinnen zwart de boventoon, in de verf gezet door enkele gele accenten. Ik ben alvast fan van deze luxueuze soberheid.

En de echte magie begint pas wanneer je de deur sluit (met een knop op het dashboard natuurlijk; het kan immers niet zijn dat je je arm moet uitstrekken naar de deurgreep…). Dan voel je je helemaal als in een cocon, en verdwijnt de stress volledig, om plaats te maken voor een gevoel van welzijn. En die emotie wordt nog versterkt wanneer je de twaalf cilinders tot leven brengt. De auto laat zich makkelijk besturen, bijna met één vinger. Je voelt totaal niet dat deze luxueuze koets 2,7 ton weegt en het rijcomfort is met niets te vergelijken: de adaptieve ophanging absorbeert de kleinste oneffenheid in het wegdek. Kortom, je hebt eerder zin om zelf te rijden dan om te worden gereden door de chauffeur.

Jammer

Blog / Rolls-Royce Cullinan Black Badge / AutoGids

Hoe vind je tekortkomingen bij een auto van deze prijscategorie behalve… zijn prijs natuurlijk. De Cullinan Black Badge is voorbehouden aan de happy few op zoek naar een veelzijdige en ruime auto die aangenaam rijdt, maar die vooral hun sociale status weerspiegelt. En dan zijn er nog de 370 grammen C02 die hij elke gereden kilometer uitstoot, en de 16 liter benzine die hij elke 100 kilometer tot zich neemt: een ecologische auto is dit vast en zeker niet.

Als ik zou willen muggenziften, zou ik zeggen dat sommige knoppen misschien ongelukkig opgesteld staan. De knop om de (geteste en goedgekeurde!) massagefunctie van de stoelen te activeren bijvoorbeeld, of die om de achterste deuren te sluiten. Maar dan ga ik het al ver zoeken. Sommige gadgets, zoals de stoelen die uit de koffer komen zodat je met mevrouw een glaasje champagne kunt degusteren tijdens het ondergaan van de zon, vallen meer onder de noemer accessoires – in de letterlijke zin van ‘bijkomstig’ – dan onder die van de echt nuttige opties. Maar ik moet zeggen dat toeschouwers er altijd wel van onder de indruk zijn.

Dus?

Wie deze Rolls-Royce bestelt – pardon, laat bouwen – koopt niet alleen een auto, maar eigent zich een stuk geschiedenis en een ingesteldheid toe. Hij koopt ook iets dat op maat en met de hand gemaakt is. Kortom, we zitten hier in het segment van exclusiviteit, wat wellicht veel multimiljonairs zal aanspreken en anderen zal doen dromen.

De Black Badge-uitvoering, waarvan alleen al de meerprijs overeenkomt met de waarde van een grote auto, geeft deze automobiele diamant een agressievere en minder ‘blinkende’ toets. Ik vind hem erg geslaagd en voelde een lichte tegenzin toen ik de auto weer moest inleveren. Maar laten we realistisch blijven: mijn bankier zal me dit folietje niet gunnen.

 

>>> Lees de volledige reportage in de AutoGids van 15 juli.

Verwante testen

Redactiedirecteur

Instagram: @vijoye

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars