Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Dodge Journey 2.0 CRD

De Dodge Journey combineert de stijl van een SUV met de binnenruimte van een eenvolumer. En met de 2.0 CRD past hij zich perfect aan aan de Europese markt.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De Journey wordt gebouwd in de fabriek van Toluca, in Mexico, en rust op het gemeenschappelijke platform van Chrysler en Mitsubishi, dat ook wordt gebruikt voor de Dodges Caliber en Avenger en de Mitsubishi Outlander (en dus ook voor de PSA-neven daarvan, de Citroën C-Crosser en Peugeot 4007). Technisch gezien behoudt de nieuwe Dodge natuurlijk de wieltreinarchitectuur die eigen is aan het platform (een McPherson-ophanging vooraan, een meerarmige as achteraan), en is hij dus ook geschikt om op de vier wielen te worden aangedreven. In Europa wordt de Journey echter alleen met voorwielaandrijving verkocht. Omdat dat nu eenmaal een conditio sine qua non is om op onze markt klanten te kunnen verleiden, omvat zijn motorenpalet een diesel (slechts één, maar het is een begin). Dankzij de royale afmetingen van de Journey (4,88 meter lang, 1,87 meter breed) kan hij worden uitgerust met een derde stoelrij en zo tot zeven inzittenden vervoeren.

Rijden: 112/200

De 2.0 CRD is eigenlijk de 2.0 TDI met pompverstuivers van Volkswagen. Hij komt steeds gewillig voor de dag, maar krijgt hier af te rekenen met een gewicht van bijna 2 ton, wat de prestaties niet ten goede komt. Ten opzichte van de recentste motoren is hij ook luidruchtig onder belasting. Op de manuele zesbak valt niets aan te merken. De nieuwe automaat met dubbele koppeling heeft ons daarentegen niet echt overtuigd, maar ook hij moet afrekenen met de ongunstige verhouding gewicht-vermogen. Het stuur is nauwkeurig en lineair, maar altijd te licht en veel te weinig informatief.

Veiligheid: 160/200

Gezien het hoge gewicht van de Journey is het remsysteem opmerkelijk performant. De remmen zijn in alle omstandigheden krachtig genoeg en ook het rempedaal voelt feilloos aan. Tijdens het rijden vertoont de Dodge een aangenaam weggedrag, maar hij moet het jammer genoeg stellen met banden van ondermaatse kwaliteit (tenminste met de negentienduimvelgen), die zijn dynamische eigenschappen aanzienlijk fnuiken. Wat de veiligheid betreft, is het interieur uitgerust met zes airbags, die alle passagiers moeten beschermen bij een botsing.

Comfort: 136/200

De ophanging combineert een dynamische ondersteuning van het koetswerk verrassend goed met een goed comfort voor de inzittenden. Jammer dat de stoelen (tenminste de lederen exemplaren van onze testversies) heel wat minder zijn. Zowel voorin als achterin is er meer dan genoeg plaats, al hadden we niet minder verwacht gezien de royale afmetingen van de Journey. De rijhouding is correct en kan worden aangepast aan de meeste bestuurders. De automatische airco met twee zones is standaard vanaf de tweede afwerkingsversie.

Functionaliteit: 160/200

De toegang tot het interieur is verzorgd, zeker achterin, waar de deuren tot 90 graden open kunnen. Met vijf zitplaatsen en bagagescherm doet de Journey het met een koffervolume van 472 liter middelmatig. Alle stoelen zijn vanzelfsprekend neerklapbaar, inclusief de rugleuning van de passagiersstoel, waardoor er een laadruimte van 3 meter vrijkomt. Binnenin zijn er talrijke en uiteenlopende opbergmogelijkheden, waardoor iedereen zijn spullen kwijtkan. Vergeleken met bijvoorbeeld de Caliber gaat de afwerking erop vooruit, vooral door het gebruik van zachte kunststoffen.

Budget: 136/200

De 2.0 CRD ?TDI? staat bekend om zijn zuinigheid en doet het in de Journey met een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km (9,3 l/100 km voor de automaat) opnieuw goed. Zelfs als je het gaspedaal stevig intrapt, kom je niet veel hoger dan 10 l/100 km. Dankzij een tank van 78 liter is een groot rijbereik verzekerd. De onderhoudsbeurten en garantie zijn eerder normaal. De verhouding prijs-uitrusting is daarentegen redelijk voordelig voor deze categorie.

Totaalscore: 704/1000

De Dodge Journey, die het midden houdt tussen een eenvolumer en een SUV, combineert het beste van die twee werelden om zich hoog op het verlanglijstje van moderne gezinnen te zetten. Met zijn stoere Amerikaanse uiterlijk doet hij alle eenvolumers verbleken, terwijl hij ook indruk maakt door de ruimte en de moduleerbaarheid van zijn interieur. Ondanks zijn imposante afmetingen rijdt de Journey heel aangenaam, op voorwaarde dat je de 2.0 CRD niet te ruw behandelt. De motor kan weliswaar geen schitterende prestaties voorleggen, maar hij is wel zuinig. Ook zijn de prijzen relatief toegankelijk, zonder dat de standaarduitrusting verwaarloosd wordt.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Dodge Journey 2.0 CRD nalezen in AutoGids 752 20/08/2008.

In dit artikel : Dodge, Dodge Journey

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars