Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / Terugblik 2021: de top en flop van Hans Dierckx

Geschreven door Hans Dierckx op 29-12-2021

De AutoGids-redactie blikt terug op het autojaar 2021. Welke auto was het persoonlijke hoogtepunt van redacteur Hans Dierckx en welke wagen de grootste teleurstelling?

Wanneer we bij AutoGids een auto testen, doen we dat altijd vanuit onze filosofie van onafhankelijkheid, journalistieke ernst en objectiviteit. We maken er dan ook een punt van om onze persoonlijke voorkeuren opzij te schuiven en auto’s te beoordelen met hun doelpubliek in het achterhoofd. Maar één keer per jaar willen we wél onze persoonlijke stem laten horen. Vandaag is het de beurt aan redacteur Hans Dierckx om terug te blikken op 2021.

TOP: Cupra Born

TOP: Cupra Born

De eerste elektrische hot hatch, zo omschreef ik de Born. Welgemeend, want deze Cupra illustreert dat fossielvrij rijden ook echt plezant kan zijn, maar het is dan wel een kwestie van de auto op de goede manier af te stellen. De Spaanse Volkswagen-divisie deed dat veel beter dan het moederhuis met de ID3, wat aan de basis nochtans dezelfde auto is. Hij is ook nog eens een stuk beter afgewerkt en scherper van snit. En hij is zuinig met stroom. EV’s hebben al een reuzesprong gemaakt sinds de eerste Leafs en Zoe’s van weleer, en het spectrum wordt steeds boeiender.

FLOP: DS 9 E-Tense

FLOP: DS 9 E-TENSE

En bij uitbreiding elke plug-inhybride, een concept dat ook in 2021 twee energiebronnen met elkaar trachtte te verzoenen, maar eigenlijk niet meer is dan rijdende belastingontduiking, en voor de fabrikanten een handig achterpoortje om de Europese CO2-doelen te halen. Groen zijn PHEV’s niet: hun opgetelde stroom- en benzineverbruik is onfatsoenlijk hoog. En handig evenmin, want je moet én inpluggen én tanken. De achterpoort komt uit op een doodlopend straatje.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten