Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / DS 9 E-Tense 225: Meerwaardezoeker

Geschreven door Steven Appelmans op

Is de nieuwe DS 9 meer dan een iets langere en wat luxueuzer aangeklede Peugeot 508? AutoGids zoekt het uit aan het stuur van de plug-inhybride E-Tense 225.

Prijs
NB

De DS 3 en de DS 7 Crossback krijgen het gezelschap van deze DS 9, een luxueuze vierdeurs op de verlengde basis van de Peugeot 508. Hoewel de link met de inmiddels legendarische Citroën DS snel gelegd is, gaat de Franse constructeur die vergelijking liever uit de weg. Ze omschrijven de DS 9 in de eerste plaats als een stijlvol alternatief voor de gevestigde waarden, waarmee ze uiteraard naar Audi, BMW en Mercedes wijzen. Welke troeven kunnen ze op tafel leggen om te vermijden dat ze in het commerciële sukkelstraatje belanden waarin pakweg de Jaguar XF en de Lexus ES verzeild zijn geraakt?

Koetswerk en afmetingen

De DS 9 draagt een koetswerk dat 4,93 meter lang is en vier deuren telt. De vele verchroomde designdetails geven het nochtans sierlijke en slanke silhouet iets bombastisch, waardoor het algemene ontwerp schippert tussen kunst en kitsch. Nu past dat wel bij de wat alternatieve positionering van de DS 9, want volgens de Franse constructeur worden de orderboeken vooral gevuld door zelfstandigen 'met een creatieve roeping en een bovengemiddeld zelfbewustzijn'. Let ook op de achteraan in het dak geïntergreerde richtingaanwijzers, een geslaagde knipoog naar de Citroën DS.

Test 2021 DS 9 - Review AutoGids

Interieur en kofferruimte

De DS 9 staat op het EMP2-platform waarop Peugeot de 508 zet. De wielbasis is wel 10 centimeter langer, zodat de achterpassagiers over meer bewegingsruimte beschikken. Alle inzittenden baden in luxe. Het dashboard hult zich in nappaleder en de dakhemel in alcantara, maar het échte verschil maakt de DS 9 met details zoals de met leder beklede deurhendels en de kristalvormige bedieningsknoppen.

Verder noteren we een hoogwaardig audiosysteem van Focal, een achterbank met verwarming, koeling en massagefunctie en allerlei personaliseringsmogelijkheden voor het interieur. Hoewel je de hellingshoek van de achterbank niet kan verstellen, zit je bijzonder comfortabel. Het koffervolume bedraagt 510 liter.

De inrichting van het interieur is stijlvol en de afwerking top. Toch tot op zekere hoogte, want de kwaliteit van de bekledingsmaterialen daalt gevoelig zodra ze zich buiten het directe gezichtsveld bevinden. Maar dat is tegenwoordig ook het geval op een duurdere Audi, BMW of Mercedes. De multimediamodule van de DS 9 laat wel steken vallen. Het navigatiesysteem start tergend traag op en de inrichting van het infotainment oogt gedateerd. Gelukkig zijn er snelknoppen onderaan op de aanraakdisplay van 12 duim, want intuïtief kun je de bediening van de verschillende menu's en tabbladen bezwaarlijk noemen.

Test 2021 DS 9 - Review AutoGids

Specificaties en prestaties

De DS 9 zal bij ons enkel aangeboden worden met een plug-inhybride aandrijflijn. Wij reden met de voorwielaangedreven E-Tense 225, die een 1,6-liter-turbobenzine van 180 pk paart aan een elektromotor van 110 pk. Het gecombineerde vermogen bedraagt 225 pk, het maximumkoppel 360 Nm. Dat volstaat om de DS 9 E-Tense 225 in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen.

De topversie vertrouwt op de aandrijflijn van de Peugeot 508 PSE (Peugeot Sport Engineered), die een extra elektromotor van 113 pk op de achteras toevoegt. Die DS 9 E-Tense 360 4X4 beschikt daardoor over viewelaandrijving,  een systeemvermogen van 360 pk en een maximaal koppel van 520 Nm. Hij sprint bijna 3 seconden sneller van 0 naar 100 km/u dan de E-Tense 225.

Rijbereik en opladen

De plug-inhybride DS 9 vertrouwt op een accupakket met een energiecapaciteit van 11,9 kWh, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik van 48 kilometer. De interne lader is 7,4 kW sterk, waardoor je aan een geschikt laadstation aan een kleine twee uur genoeg hebt om weer over een volle batterij te beschikken. Aan een stopcontact spreken we over ongeveer 5 uur. De CO2-uitsttoot bedaagt 37 gram per kilometer.

Rijgedrag

Neen, de DS 9 is geen rijdend tapijt. Niet dat de Franse berline oncomfortabel zou zijn, maar we hadden er meer van verwacht. Van de DS 7 Crossback geleend is de zogenoemde DS Active Scan Suspension, een onderstelsysteem dat anticipeert op oneffenheden in het wegdek. Het wordt gestuurd door zowel een camera als sensoren en past onder meer de schokdemping, de vering en de stuurhoek aan om het rijcomfort te maximaliseren.

Nu zijn er twee issues met die DS Active Scan Suspension. Ten eerste werkt die elektronische gids enkel in de rijmodus Comfort (anders werken de schokdempers volgens een ander, dynamischer algoritme). En die comfortstand moet je dan ook nog eens elke keer opnieuw activeren, want de DS 9 start steevast op in de modus Electric. Ten tweede krijgt de software het nerveuze getril van de ophanging niet volledig weggefilterd, zelfs niet op biljartlakenvlak asfalt. Al kan dat ook op het conto van de stevige 19-duimvelgen geschreven worden (met banden in de maat 235/45). 

Test 2021 DS 9 - Review AutoGids

Belgische prijs DS 9 E-Tense 225

Met een vanafprijs van net geen 55.000 euro kun je de DS 9 bezwaarlijk goedkoop noemen. Daar staat wel een genereuze standaarduitrusting tegenover, zeker in vergelijking met de geviseerde concurrentie uit Duitsland. Alleen heeft het DS-logo (nog) niet de uitstraling van Audi, BMW of Mercedes.

>>> DS 9: ontdek alle modellen, versies en prijzen

DS 9 E-Tense 225 - verdict AutoGids

Met zijn gewaagde lijnenspel, zijn ruime interieur, zijn luxueuze aankleding en zijn plug-inhybride motorenpalet is de DS 9 een leuk alternatief geworden voor de gevestigde waarden. Toch lost hij onze verwachtingen niet helemaal in, vooral omdat het Franse merk niet helemaal lijkt te weten welke kant het nu op wil: de DS 9 mist de sportieve panache van Peugeot, maar kan daar geen superieur rijcomfort à la Citroën tegenover plaatsen. DS heeft een reuzenkans laten liggen om een echt comfortstatement te maken en deze berline enkel aan te bieden met luchtvering. Zoals in de grote dagen.

 

  • Beenruimte achterbank
  • Hoog afwerkingsniveau
  • Luxeaanbod achterin
  • Dempingscomfort kan beter
  • Gedateerd infotainment
  • Gezeur 1,6 liter-krachtbron bij volgas

In dit artikel : DS, DS DS 9

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker