Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Ferrari 812 Competizione (2022) - superfaster

Geschreven door Iwan Kneuts op

De reeds razendsnelle Ferrari 812 Superfast is er nu ook als nog snellere Competizione. AutoGids reed ermee op het circuit van Fiorano.

Prijs
NB

Concept

De Ferrari 812 Competizione wordt aangedreven door een evolutie van de gekende 6,5 liter-V12. Het vermogen van de atmosferische krachtbron wordt opgetrokken naar 830 pk bij liefst 9.500 toeren per minuut, het maximumkoppel zakt naar een nog steeds meer dan bruikbare 695 Nm. De zowat van A tot Z herbekeken motor wordt gekoppeld aan de gekende zevenbak met dubbele koppeling, die nog eens 5% sneller schakelt dat bij de Superfast.

De Ferrari 812 Superfast beschikt reeds over een bijzonder aerodynamisch koetswerk, maar met de Competizone gaat de Italiaanse paardenfokker nog een stuk verder. Nieuwe luchtinlaten in de voorzijde, een helemaal herwerkte motorkap, een geblazen achterdiffusor, een speciale uitlaatconfiguratie met vierkante dempers en een nieuwe spoilersectie achteraan zorgen er samen met vortex-generatoren voor dat deze Ferrari nog meer downforce ontwikkelt. De Competizione profiteert optimaal van de aerodynamische snufjes die Ferrari ontwikkelde voor de SF90 Stradale, waardoor de hardcore Superfast tot 30% meer neerwaartste druk genereert (+80 kilogram bij 200 km/u)

Van 0 naar 200 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 340 km/u. Maar eigenlijk is dat bijzaak.

Om ook het weggedrag te optimaliseren, krijgt de Ferrari 812 Competizione een verder geoptimaliseerde ophanging met een meesturende achteras. Verder komt de hardcore Superfast met de 7.0-generatie van de Side Slip Control-software. Het gebruik van lichtgewicht materialen en het verwijderen van comfortitems zorgt ervoor dat de Ferrari 812 Competizione 38 kilogram minder weegt dan de Superfast waarop hij zich baseert. De achtterruit van de coupé wordt vervangen door een uit aluminium opgetrokken structuur uit een stuk, de velgen zijn volledig vervaardigd uit carbon.

De prestaties van de Ferrari 812 Competizione? Van 0 naar 100 km/u in 2,85 seconden, van 0 naar 200 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 340 km/u. Maar eigenlijk zijn die bijzaak. Dit Steigerende Paard wil niet draven op een dragstrip, maar galopperen op een circuit. Zoals dat van Fiorano, het legendarische testcircuit van Ferrari dat in 2022 zijn vijftigste verjaardag viert. Waar is dat feestje?

2022 Ferrari 812 Competizione

Rijgedrag

De druk op de startknop, de motor die tot leven komt, de bak die droog in eerste valt. Daar gaan we dan, op de baan waar grootheden als Lauda, Scheckter en Villeneuve hun steigerende paardjes temden. In de eerste ronden gaat het een beetje stroef. Houterig als Pinokkio die de tango danst, maar al snel met veel meer schwung. Aangepord door het karakter van de V12-motor die in één ademtocht naar de 9.500 toeren wil en slechts wordt onderbroken door de bijzonder snel schakelende zevenbak met dubbele koppeling. Maar vooral gerustgesteld door het gedrag van de Ferrari 812 Competizione, die perfect doet wat we vragen.

De directheid van het stuur, de onmiddellijke reactie van de auto op elke beweging van de voeten of van de handen, maken al gauw duidelijk dat de man met de zeis klaar staat. En dat het touwtje heel dun is. Hoewel, dat gevoel ebt met de ronde weg. Natuurlijk kan je je niet alles permitteren, maar de tolerantiegrens van de Ferrari 812 Competizione ligt hoger dan je zou verwachten. Tijd om de manettino van Sport naar Race te draaien. Het lijkt alsof er steeds meer leven in de auto komt. Maar wat blijft, is de scherpte bij het insturen en de precisie. Alles gaat heel intuïtief, waarbij we, we moeten eerlijk blijven, op een subtiele manier worden geholpen door de elektronica.

De tolerantiegrens van de Ferrari 812 Competizione ligt hoger dan je zou verwachten.

Eerst en vooral is er wat Ferrari de Virtual Short Wheelbase noemt, een rijhulpsysteem met achteraan onafhankelijk meesturende wielen en afhankelijk van de bochten voor extra scherpte of stabiliteit zorgt. Ook de nieuwe versie, 7.0 al, van de Side Slip Control doet zijn elektronische duit in het zakje. Die controleert het elektronisch differentieel, de tractiecontrole, de adaptieve ophanging en de remdruk en zal er, zelfs in de CT-off-modus, voor zorgen dat je niet ongewild de kluns van de maand op YouTube wordt.

Alles wordt hier in het werk gesteld dat je optimaal van het bijzonder grote potentieel van de Ferrari 812 Competizione kan genieten. Zelfs in de gietende regen. Even dachten we, terwijl we ons na onze twee testsessies met espresso's probeerden warm te houden, dat het feestje in Fiorano al afgelopen was. Tot we gesommeerd werden de helm opnieuw op te zetten voor een derde sessie. "Ideaal om de Wet-modus uit te proberen", krijgen we mee. Die zet alle systemen op scherp, wat ervoor zorgt dat het ingrijpen ervan niet alleen sneller gaat, maar ook veel beter voelbaar wordt. Wanneer je zuivere lijnen rijdt en remmen, sturen en gas geven perfect op elkaar afstemt, gaat de auto je de vrije teugel geven. Maar de minste imperfectie wordt gecorrigeerd. Meestal subtiel, soms iets minder. Ook op droog wegdek. Hoe dan ook is de Ferrari 812 Competizione een auto die eerder beloont dan straft.

2022 Ferrari 812 Competizione

Verdict

"Weet je, 830 pk op de achterwielen van een auto met de motor voorin loslaten, dat doe je niet zomaar", waarschuwt testrijder Rafaele de Simoni ons voor we aan onze circuitsessie met de Ferrari 812 Competizione beginnen. "Daarvoor zijn het zwaartepunt en de gewichtsverdeling te ongunstig. Zonder de elektronica en de technologie van vandaag zou het ons niet lukken. Maar je zal zien dat we er nu wel in geslaagd zijn." En daar valt voor een keertje geen speld tussen te krijgen. Wat een machine.

Goesting gekregen? Doe geen moeite, de Ferrari 812 Competizione is een auto die voorbehouden blijft aan een select clubje Ferrari-fans die worden uitgenodigd om deze speciale versie te kopen. De doelgroep dit keer was de F12 TdF-klanten, die maar wat graag op het aanbod ingingen. De tot 999 exemplaren gelimiteerde productie was in een handomdraai uitverkocht. Niet slecht voor een auto van 493.348 euro. En ook de 599 exemplaren van de open Aperta zijn intussen de deur uit.

  • Wat een motor!
  • Wat een geluid!
  • Elektronisch gestuurd meesterwerkje
  • Al uitverkocht
  • Looks aeroaddenda
  • Meerwaarde tegenover Superfast?

In dit artikel : Ferrari, Ferrari 812

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker