Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ferrari California T Handling Speciale: zorgvuldig aangescherpt

Geschreven door Kevin Kersemans op

Net als zijn voorganger, die nog zonder turbo door het leven ging, is ook de California T voortaan als optie te krijgen met het zogenaamde Handling Speciale-pack, dat zich toespitst op het onderstel van deze cruise-Ferrari.

Prijs
NB

Het concept

De California (T) is als instap-Ferrari voornamelijk bedoeld om nieuwe klanten naar het merk te lokken. En dat doet hij met verve, in die mate zelfs dat de coupé-cabriolet met zijn V8 voorin (vroeger een atmosferische 4.3 van 460 pk, nu een 3.8-V8 met twee turbo’s en 100 pk extra) het meest verkochte model van de Italiaanse constructeur ooit is. Door sommigen wordt hij echter wat ‘soft’ bevonden om een echte Ferrari te zijn en daarom komen de Italianen opnieuw met een Handling Speciale-pack, dat met name het dynamische weggedrag van het instapmodel moet aanscherpen.

  • Nog steeds homogene GT
  • Snediger weggedrag
  • Rijgemak en dagelijkse bruikbaarheid
  • Uitlaatresonantie bij constante snelheid
  • Onbruikbare achterste zitplaatsen
  • Meerprijs Handling Speciale-pack

Wat verandert er?

Ook van de atmosferische California bestond al een Handling Speciale-versie. Die van deze nieuwe generatie is echter iets minder extreem, omdat bij de vorige versie de dagelijkse bruikbaarheid enigszins in het gedrang kwam. Voor de California T komen de aanpassingen neer op iets stuggere veren (+16 procent vooraan en +19 procent achteraan), terwijl ook de sturing van de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, de stabiliteitscontrole en de schokdempers specifiek is. Daarnaast omvat het Handling Speciale-pack een volledig andere uitlaat met een specifieke resonator, voor een krachtiger geluid. Aan het gewicht van de auto (rijklaar toch 1.760 kilo als gevolg van het wegklapdak) of het vermogen en koppel (560 pk en 755 Nm) van de motor werd niet geraakt. Aan de buitenkant is de California T Handling Speciale te herkennen aan de matgrijze behandeling van de diffusor achteraan en de grille vooraan, evenals aan de specifieke zwarte uitlaatpijpen, terwijl het interieur recht heeft op een Handling Speciale-badge.

Hoe rijdt hij?

We konden de California T Handling Speciale testrijden op Italiaanse wegen met flink wat bochtige stukken. De aanpassingen aan het onderstel maken de voortrein snediger dan die van de standaardversie, waardoor je enthousiaster een bocht kunt induiken, terwijl de aangepaste F1-tractiecontrole in de Sport-modus (nog steeds in te schakelen via de zogenoemde ‘manettino’ op het stuurwiel) de trekkracht verbetert bij het uitaccelereren, zeker op een hobbelig wegdek. Pure fun dus, en het opmerkelijke is dat die efficiëntie niet echt wordt beïnvloed door de stand van het dak – open of gesloten.

Dat accelereren gebeurt trouwens nog altijd indrukwekkend snel – de fabriek geeft 3,6 seconden op voor het sprintje van 0 tot 100 km/h. Bovendien reageert de motor echt ogenblikkelijk, zonder dat je hoeft te wachten tot de turbo’s hun ding doen. Het beste nieuws bij dat alles is echter dat je in tegenstelling tot bij de vroegere California Handling Speciale nauwelijks toegevingen hoeft te doen op het vlak van comfort, want deze versie blijft perfect dagelijks bruikbaar. Alleen de uitlaatklank kan bij constante snelheden op den duur wat op de zenuwen gaan werken, vooral tussen 110 en 120 km/h.

Wat kost hij?

De standaard-California T kost 189.923 euro en voor het Handling Speciale-pack, dat (voorlopig?) enkel wordt aangeboden op nieuwe exemplaren, komt daar nog eens 7.018 euro bovenop. Daarmee zit deze instap-Ferrari echter nog altijd als enige van het gamma onder de grens van de 200.000 euro…

Concurrentie

Met zijn harde wegklapdak en zijn 2+2-configuratie vormt de California T een beetje een uniek aanbod. De meest voor de hand liggende rivalen met een vergelijkbaar vermogen zijn de Porsche 911 Turbo Cabriolet (540 pk, 192.511 euro) of Turbo S Cabriolet (580 pk, 221.188 euro) of de veel minder dure BMW M6 Cabrio (560 pk, 139.650 euro). Als je de twee achterste zitjes – die sowieso toch onbruikbaar zijn – buiten beschouwing laat, komt ook de Jaguar F-Type R nog in aanmerking (550 pk, 116.620 euro), die in vergelijking met de andere vermelde supersportieve cabrio’s wel een koopje lijkt, maar wel veel minder verfijnd voor de dag komt, met name qua weggedrag en trekkracht. En natuurlijk moeten ze het allemaal stellen met een stoffen kap – of je moet voor de respectievelijke coupéversies kiezen.

Ons verdict

Standaard is de California T al de moeite waard, maar voor wie meer wil dan cruisen over chique boulevards is het Handling Speciale-pack ondanks de meerprijs van 7.018 euro een echte aanrader. Het maakt van deze coupé-cabrio nog geen circuitbolide – dat is ook niet zijn roeping – maar de gerichte aanpassingen aan het onderstel tillen zijn dynamische weggedrag duidelijk naar een hoger niveau, zonder dat je er al te veel toegevingen voor hoeft te doen op het vlak van comfort.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker