Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Bekijk

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de Fiat 500C Hybrid?

Steven - of beter, zijn wederhelft - was vroeger eigenaar van een Fiat 500C. Geen beter persoon dus om te oordelen in hoeverre het cabriootje geëvolueerd is. Hoe bevalt de Fiat 500C Hybrid de familie Appelmans?

21.090 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Hetgeen me nog bijstaat van de 500C die we in 2012 aanschaften, is dat hij behoorlijk stug reed en zijn 1,3 liter-diesel eerder aan de lawaaierige kant was. Al herinner ik me eveneens dat je eertijds goed gek moest zijn niet voor die zelfontbrander te kiezen. De federale regering sprong immers voor 15 procent bij in de kosten! Het lijkt een eeuwigheid en toch is het nog 'maar' acht jaar geleden. Een spanne waarin er onwezenlijk veel water naar de zee is gevloeid.

Vadertje Staat subsidieert ondertussen allang geen diesels meer. Sterker nog, onder impuls van diezelfde overheid werd de zelfontbrander motore non grata. Wat verklaart waarom de 500 ook (al even) geen Multijet-optie meer in de aanbieding heeft. In eerste instantie vingen de Italianen die leemte op met een piepkleine tweecilinder, vandaag gooien ze het over de hybrideboeg.

Nu ja, hybride. De 5 pk sterke starter-generator en de op 12 volt opererende lithiumbatterij (0,13 kWh) staan louter garant voor een langere motorpauze aan de verkeerslichten en een zeer licht duwtje bij het acceleren, wat de installatie catalogeert bij de milde systemen. Het leeuwendeel van het werk wordt dus nog altijd opgeknapt door de verbrandingsmotor, in dezen een atmosferische eenliter-driecilinder van 70 pk en 92 Nm. Niet meteen cijfers om van achterover te vallen. Al was onze 1.3 Mjet eertijds niet veel sterker. Terwijl die wel grootse dingen presteerde. 

Leuk

Blog / Fiat 500C Hybrid / AutoGids

Ik weet niet wat ze bij Fiat precies hebben gedaan aan dat chassis, maar de stabiliteit en het dempingscomfort van vandaag lijkt in niets op de baanzoekende plank die we in 2012 op de oprit hadden staan. De 500C is dynamisch duidelijk volwassen geworden.

Voorts was ik ook zeer te spreken over de toevoeging van een cruisecontrol. Zeker met het nogal gevoelige gaspedaal is dat op langere trajecten geen overbodige luxe. Daarmee staat, wat mij betreft, de uitrusting helemaal op peil. Zeker in combinatie met de ondertussen gedigitaliseerde boordplank. Misschien op een verwarmd meubilair na dan. Stoelverwarming mag eigenlijk nooit ontbreken in een cabrio, toch?

Het zijn verbeteringen die de sowieso al sterke punten van deze Fiat nog wat extra in de verf zetten. Qua stijl en charisma zijn er immers maar weinig modellen die beter doen, terwijl je evenzeer hard zal moeten zoeken om een nog goedkopere cabrio te vinden. 

Jammer

Blog / Fiat 500C Hybrid / AutoGids

We zullen het maar steken op het snelheidskader dat op die acht jaar tijd danig is bijgesteld. Want waar ik qua vermogen bij onze diesel nooit echt op mijn honger ben blijven zitten, heb ik de Hybrid regelmatig getrakteerd op een opjagende 'allé'. Niet dat het molentje ook maar enige respons gaf op dat commando. 

De ritjes gingen er dus vrij gezapig aan toe, waarbij ik toch dat kwieke dat de 500 altijd heeft getypeerd, wat miste. Gezien die Firefly-molen in de 500X te bestellen valt met 115 pk (met dank aan de toevoeging van een turbo), vraag ik me toch af waarom Fiat niet gewoon vastgehouden heeft aan dat motorische concept. Het had allicht het karakter van het stadsmusje beter overeind gehouden. Temeer daar dat nu ook een averechts effect heeft op het verbruik. Wie enig tempo wil ontwikkelen, zal regelmatig de hogere regionen in de toerenschaal moeten opzoeken. Maar meer omwentelingen vragen om meer benzine.

Zoals al gezegd, hoef je daarbij ook nauwelijks hulp te verwachten van de starter-generator. Ik heb het stroomverloop constant gemonitord via de tellerpartij, maar heel veel heb ik de pijlen niet van de batterij zien weglopen (wat dus elektrisch ondersteuning impliceert). Nu goed, met een gemiddeld testverbruik van 5,2 liter per 100 km kan je moeilijk beweren dat de Hybrid dorstig is. Fiat claimt zelf dat deze oplossing 20 procent zuiniger zou moeten zijn dan de oudgediende 1,2 liter-viercilinder. Iets wat deze cijfers nu lijken te bevestigen.

Dus

Fiat bewijst vooral hoe krachtig een tijdloos design wel is. Acht jaar is een eeuwigheid in autoland en toch lijkt de 500C amper te verouderen. De modernere inrichting was welkom, net als eenzekere digitalisering, al hadden de Italianen, wat mij betreft, daar mogen stoppen. Veel toegevoegde waarde lijkt de Hybrid immers niet te hebben. Je moet namelijk nogal wat frivoliteit offeren voor die paar tienden aan benzine die je spaart. Misschien toch maar die 1 liter-turbo adopteren? Wie weet staat er dan binnenkort wel weer een 500C op onze oprit.

Verwante testen

In dit artikel : Fiat, Fiat 500

Journalist AutoGids/AutoWereld