Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Fiat Tipo SW 1.0 FireFly 100 - eenvoud siert

Geschreven door Laurent Blairon op

Worden auto's te duur? Dat kan zijn, maar de Fiat Tipo is nog altijd een van de uitzonderingen op deze regel. Vooral in zijn breakversie SW blijft hij verrassen met zijn verhouding prijs-ruimte-kwaliteit.

Prijs
NB

Concept

De restyling van de Tipo kwam vooral onder de aandacht door de nieuwe Cross-variant. Het leek ons echter geen slecht idee om nog eens terug te komen op de zeer interessante breakversie SW, die kan uitpakken met dezelfde nieuwe troeven, waaronder de 1.0 FireFly-motor. Want een gezinsbreak voor minder dan 20.000 euro wordt sowieso een zeldzaamheid...

Voor de rest is zelfs een Octavia te burgerlijk (en dus te duur) geworden, en de nieuwe modellen van andere massaconstructeurs (zoals Ford) kosten al snel 3.000 tot 4.000 euro meer voor een break met een gelijkwaardige motor. Kortom, het aanbod van Fiat is interessanter dan ooit voor wie op zoek is naar een goede verhouding ruimte-kwaliteit-prijs.

De Fiat Tipo SW is nog altijd geen blikvanger en blijft een wat onopvallende, maar toch elegante break. De recente facelift die de Italiaan onderging, met ledkoplampen (niet op de instapversie), hertekende bumpers en het nieuwe merklogo, zal hem helpen om goed te verouderen. Voeg daar nog nieuwe velgen aan toe (16 of 17 duim) en hij heeft alles om te blijven meespelen.

Binnenin vallen niet alleen de modernere bekledingsstoffen op, maar ook – en vooral – het voortaan volledig digitale dashboard. Naast het 7 duim grote instrumentenpaneel is er het centrale UConnect5-scherm van 10,25 duim, dat draadloos compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto,. Het systeem verfraait niet alleen het ietwat saaie dashboard, maar is ook uiterst compleet, intuïtief en prettig in het gebruik.

Geen zorgen over de ruimte, want de Fiat Tipo SW heeft er genoeg te bieden. De break heeft dezelfde wielbasis als de Hatchback en Cross. Zijn 20 cm extra koetswerklengte (die in totaal dus 4,57 meter bedraagt) komt dus integraal de koffer ten goede, die met een minimumvolume van 550 liter mooi ruim is.

Fiat Tipo SW Life 2021

Rijgedrag

Een ‘duizendje’ in een grote auto zoals deze Fiat Tipo SW, dat schrikt niemand meer af in 2021. Deze dappere FireFly – die het hier nochtans met 100 pk moet doen – bewijst nog maar eens hoe efficiënt hij wel niet is. Deze driepitter volstaat in 90 procent van de gevallen en beweegt deze 4,57 meter lange en 1.350 kg zware break overal voort met een verrassende souplesse (en zonder hinderlijke trillingen).

Zonder onze 1.0-driepitter afgepeigerd te hebben, wat sowieso niet zijn voornaamste roeping is, kwamen we uit op een testgemiddelde van 7 l/100 km op een gemengd parcours (secundaire wegen en autosnelweg). De kleine cilinderinhoud van de Fiat Tipo SW met Firefly en zijn allesbehalve zotte vermogen werden maar lichtjes op de proef gesteld. 

We missen wel een zesde versnelling op de snelweg – er is trouwens geen automaat beschikbaar – om het toerental (3.000 o/m bij 120 km/u in vijfde) en bijgevolg ook het brandstofverbruik te verlagen. Een klein puntje van kritiek ook voor de spoorassistent, die wat nerveus is, en niet altijd even consistent. Echt veel plezier valt er niet te beleven aan de bedieningsorganen en de reacties (stuurinrichting, versnellingsbak, ophanging), maar in bochten is deze Fiat niet onaangenaam.

Fiat Tipo SW Life 2021

Verdict

Na een week in een Tipo met een ‘duizendje’ onder de motorkap vragen we ons af of de meeste concurrerende mainstreamconstructeurs zich het leven niet moeilijk maken en hun klanten (veel) te veel laten betalen door te veel richting premium te willen gaan en te snel te willen overstappen naar hybridisatie. Zonder in Dacia-achtige rationaliteit te vervallen komt de Tipo heel correct en dus overtuigend over, vooral sinds de introductie van de dappere 1.0 FireFly. Om hem naar waarde te schatten moet je natuurlijk wel openstaan voor dit soort auto en niet per se het neusje van de zalm willen... hoewel hij best veel te bieden heeft. Soms siert eenvoud.

 

  • Overtuigende 1.0 FireFly-motor
  • Beschikbare ruimte
  • Concurrentieloze prijs
  • Fantasieloos rijgedrag
  • Ouderwetse kunststoffen
  • Basic ontwerp

In dit artikel : Fiat, Fiat Tipo

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker