Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Fiat introduceert hybride versies van de Panda en de 500

Verwachte lancering : 01-03-2020

Geschreven door Klaas Janssens op 13-01-2020

Fiat verrijkt het portfolio met hybride varianten. Maar hoe hybride zijn de Panda en de 500 Hybrid?

Fiat introduceert hybride varianten van zowel de Panda als de 500 en de 500C. Het gaat om een mildhybride systeem dat de atmosferische, 70 pk sterke 1 liter-driecilinderkrachtbron van de nieuwe FireFly-generatie koppelt aan een elektromodule die bestaat uit een elektromotor van 12 volt, een in de aandrijfriem geïntegreerde starter-generator en een lithium-ionbatterij. Fiat spreekt van een verbruikswinst van 20 tot zelfs 30% in vergelijking van de oude 1.2 Fire, maar vermeldt nog geen officiële CO2-cijfers.

De Belgische commercialisatie van de Fiat 500 Hybrid staat gepland voor 1 februari 2020, de hybride variant van de Panda volgt een maand later. Beide modellen worden gelanceerd als Hybrid Launch Edition, een versie die je herkent aan de Hybrid-logo's op de achterijde, aan het H-opschrift op de middenconsole en aan de specifieke interieuraankleding "Seaqual Yarn" uit gerecycleerd materiaal.

2020 Fiat 500 Hybrid

Hoe werkt Fiats hybride systeem?

Het FireFly-blok telt drie cilinders, heeft een cilinderinhoud van 1 liter en ontwikkelt een piekvermogen van 70 pk. Het maximumkoppel bedraagt 92 Nm bij 3.500 toeren per minuut. Fiat monteert het midhybride BSG-systeem (kort voor "Belt-integrated Starter Generator") rechtstreeks op de atmosferische krachtbron. Het 12-voltsysteem wordt geactiveerd door de riem die ook de randsystemen aandrijft, de tijdens het remmen gerecupereerde energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 11 Ah. Die energie kan dan gebruikt worden om de motor te herstarten (in Start&Stop-modus) en om de krachtbron wat boost te geven bij het accelereren. Deze technologie maakt het mogelijk om de interne verbrandingsmotor uit te schakelen bij snelheden tot 30 km/u (door de versnellingspook in neutraal te zetten).

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten