Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Focus RS 2016: schot in de roos

Geschreven door David Leclercq op

De Focus RS '3' verandert van filosofie en schakelt over op vierwielaandrijving, maar in een vorm die hem even speels maakt als een achterwielaandrijver. Zelden gezien.

Prijs
NB

We konden hem al ervaren als passagier, maar deze keer mochten we zelf achter het stuur kruipen. En we werden zeker niet teleurgesteld. Maak kennis met de nieuwe Ford Focus RS.

HET CONCEPT

Technisch gezien breekt de Focus RS resoluut met zijn voorganger. Van voorwielaandrijving geholpen door een zelfsper en een chassis met passieve ophanging, schakelt hij over op vierwielaandrijving en een gestuurde schokdemping. Het was moeilijk om de directie van Ford hiervan te overtuigen, want hiervoor waren grondige aanpassingen nodig aan de structuur en de transmissie, terwijl de RS ook gewoon in de productieketting moest passen van de andere Focussen, in het Duitse Saarlouis. Het hart van deze Focus RS '3' is eigenlijk niet zijn motor, die krachtiger werd (350 pk), maar eerder de vierwielaandrijving. Die is het werk van toeleveraar GKN. Het klassieke differentieel achteraan werd vervangen door een starre as en twee elektronische koppelingen, één voor elk wiel. Zij brengen de achterwielen in beweging, samen met een vectoriële verdeling van het koppel. Tot zover niets nieuws in vergelijking met de Range Evoque, die hetzelfde systeem gebruikt. Maar Ford heeft ervoor gekozen om de draaisnelheid van de twee assen te laten verschillen ten voordele van de achterste as die, wanneer hij gebruikt wordt, 1,8 procent sneller draait zodat deze wielen als eerste aangedreven worden. Dat zorgt voor een schitterend koppel, geeft de auto meer wendbaarheid en zorgt voor indrukwekkende situaties van overstuur waarbij het volledige koppel naar het buitenste wiel gaat, met name in de Drift-rijmodus.

Tijd om de werking van de vier rijmodi te ontdekken.        

  • Rijplezier
  • Rijgemak
  • Aantrekkelijke prijs
  • Kleine benzinetank
  • Minder levendige 2,3 liter
  • Ergonomie nog altijd vrij ingewikkeld

WAT ER VERANDERT

Een andere grote evolutie is het schrappen van de vijfcilinder-in-lijn (omwille van de uitstoot) ten voordele van de 2,3 liter (viercilinder) uit de Ford Mustang, grondig herwerkt door Cosworth. Hij beschikt onder meer over interne onderdelen met een hogere weerstand, sterkere cilindervoeringen, een nieuwe inlaat, een nieuwe uitlaat en een grotere turbocompressor (twinscroll) en verbeterd koelsysteem. Goed voor 350 pk en 440 Nm of zelfs 470 Nm met de overboostfunctie. Deze mechaniek wordt nog altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Niet gerobotiseerd dus, want volgens de ontwerpers zou dat de prestaties wel verbeteren maar ook het gewicht met ongeveer dertig kilogram verhogen.      

De Focus RS krijgt ook verstevigde ophangingselementen, veren met een grotere beweegelijkheid (+33% en +38%) en een adaptieve schokdemping van Tenneco. Er zijn twee instellingen: 'Normal' en 'Sport'. Die laatste is 40 procent strakker afgesteld. Er is geen variabele tandheugelsturing zoals in de ST (de vectoriële koppelverdeling versterkt al voldoende), de remmen komen van Brembo en Ford liet zijn oog vallen op de Michelin Pilot SuperSport-band.

HOE RIJDT HIJ?

Je zit altijd goed in de Focus: de speciaal voor de RS ontworpen kuipzetels zijn uitermate comfortabel en doeltreffend, terwijl de rijpositie voortreffelijk is. Altijd een goed begin. Eerste vaststelling: de 2,3 liter  heeft niet meer de geestdrift van de vijfcilinder. Noch qua geluid, noch qua karakter. Maar dat is logisch. Ford besteedde veel aandacht aan het geluid, maar het blijft gedempter en geleidelijker, zelfs al gaan de prestaties erop vooruit. De Focus RS '3' geeft de bestuurder een nieuwe interface en vier rijmodi: Normal, Sport, Track en (eerder verrassend) Drift. Elke modus heeft een specifieke set-up voor de vierwielaandrijving, de schokdemping, de stuurbekrachtiging, de stabiliteitscontrole en de uitlaatklep. De stand Normal verkiest een zachtere werking maar zodra je op Sport overschakelt voel je het beest al ontwaken: de motor antwoordt sneller en het rijgedrag wisselt van perfect neutraal naar lichtjes overstuurd. De achtertrein neemt positie, maar met een zeker voorbehoud. Helemaal anders is de Drift-modus, die een andere wereld opent: die van de pure achterwielaandrijver zoals de M3 en consorten. In die stand lijkt de RS een achtbaan. Hij tekent figuren op het asfalt die je in een vierwielaandrijver niet voor mogelijk houdt. Zelfs met 610 pk toont de Lamborghini Huracan niet zo'n geestdrift. Dat zegt al veel. 

BUDGET/UITRUSTING

De Focus RS wordt verkocht voor 39.300 euro en biedt alles wat je verwacht van een volledig uitgeruste compacte auto. De snelheidsregelaar en de navigatie (800 euro voor beide opties) ontbreken nog, maar de rest is aanwezig: xenonlampen, automatische klimaatregeling, ... 

CONCURRENTEN

Ze worden steeds groter in aantal. Als voornaamste concurrenten vermelden we de Honda Civic Type R, de VW Golf R, de Seat Leon Cupra, de Subaru WRX en zelfs de Renault Mégane RS die zijn carrière voortzet in afwachting van aflossing in 2017.

ONS VERDICT

De Focus RS is een echte revelatie. Zijn nieuwe vierwielaandrijving geeft hem een rijplezier dat nog ongezien was tot op vandaag, met een ongelooflijk gebruiksgemak. Kortom, de Focus RS werpt zich weer op als referentie in zijn categorie, vooral wat de verhouding tussen de prijs en het plezier betreft.

In dit artikel : Ford, Ford Focus

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars