Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Ford Focus ST vs Audi A3 Sportback 3.2, BMW 130i & VW Golf R32

Geschreven door Bert Troubleyn op

Tijdens onze vergelijking met viercilinderrivalen heeft de Ford Focus ST zijn talent afdoende bewezen om het ditmaal te mogen opnemen tegen drie compacte sportievelingen met een zescilinder. De strijd tussen deze vier super-GTI's blijkt minstens even span

Zoveel is zeker: de zescilinders zijn niet zomaar über-GTI's. Het zijn stuk voor stuk extreem knap presterende bolides die ieder op hun eigen manier de bestuurder weten te verwennen.Vreemd genoeg kan je ze niet dezelfde homogeniteit toedichten als de moderne GTI's en ook hun prijs durft verdraaid hoog op te lopen zodra je ook maar een blik werpt op de optielijst. Komt daar nog bij dat het aanwijzen van een winnaar, in tegenstelling tot vorige keer, hier allesbehalve een sinecure blijkt. Niet dat we geen duidelijke onderlinge verschillen konden ontdekken, maar die zijn vrijwel allemaal "karaktergebonden", met als gevolg dat kiezen hier echt wel verliezen is. A3 of R32? Wie de A3 boven zijn neefje verkiest, boet in aan sportiviteit en ruilt een deel van de sensaties in voor discretie en een tikkeltje meer comfort en dagelijkse bruikbaarheid. De R32 is dan weer een onverstoorbare grondraket die alleen maar aantrekkelijker wordt naarmate de rijomstandigheden achteruitgaan. De BMW 130i van zijn kant moet het zonder de verbijsterende efficiëntie van de twee vierwielaangedreven neefjes stellen en is de minst praktische van de vier. Maar met zijn achterwielaandrijving en zes-in-lijn om van te snoepen heeft hij bijzonder sterke tegenargumenten. Het is dus maar wat u zoekt... En natuurlijk is er nog die kuitenbijter van een Focus: zowat dertig procent minder duur dan zijn rivalen, maar niet zo ontzettend veel trager en van alle markten thuis. Zonder twijfel is hij dan ook de morele winnaar...

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker